Skatīt komentārus

Cilvēkam šodien nemaz nav tik pašsaprotami pieiet pie grāmatplaukta, izņemt no tā sējumu ar pāri par 600 lappusēm sīkā rakstā, taupīgām pagājušā gadsimta 70-to gadu rindstarpām, un izlasīt. Rindu pa rindai, lappusi pa lappusei, nevienu neizlaižot. Šodienas bilžu, virsrakstu un twittera kultūra ir pieradinājusi mūs pie uzvarošas ticības, ka pa īstam svarīgas lietas var pateikt vienā teikumā, ja ne vārdā. Arī man nav tik vienkārši, vairākas dienas sēdēt un lasīt vienu tekstu, ticot, ka tas ir vai nu svarīgi, vai interesanti, vai man par to kaut kas būs.

Kādreiz, sen, no šādām situācijām glāba skola ar obligātās literatūras sarakstu. Lai nebūtu kauns no skolotājas, bija jāizlasa. Bet kad skola beidzās un sākās pieaugušo dzīve ar visiem tās imperatīviem, kas gan varētu piespiest lasīt lappušu simtus? Piespiest? Varbūt tomēr atļaut? Kaut kur lasīju, ka grāfs Lampedūza, slavenā „Geparda” autors, lielāko dienas daļu pavadījis lasot. Viņš bija atbrīvots no visa nenozīmīgā, varējis darīt to, kam patiešām ir jēga… Tādas aristokrātiskas brīvības, skaudīgi gribas teikt.

 4aa4bf21403dae69ead15c8840346391

 Lai gan daudz vieglāk nekā jaunībā, vēl joprojām nepietiekami bieži atceros un aizdomājos par šādu Lampedūzas brīvību. (Viņš laikam tomēr, atšķirībā no manis, vairāk uzzināja lasot, nevis rakstot.) Tādēļ ļoti izpalīdzoši, ja piezvana Dieviete un Rēzijas Kalniņas balsī nodūdo: „Mīļo Viestur! Vai tu nevarētu…” Nu ja – un tad dzīvei uzreiz parādās frišāka struktūra, un ar katru izlasīto lappusi arvien vairāk un vairāk saprotu, ka bez Dievietes būtu galīgi pazudis. Arī, ka Viktora Igo (1802 – 1885) „Cilvēks, kurš smejas” (1869) lasīšana tieši tagad, nevis kaut kad agrāk vai vēlāk, varbūt ir vislabākais, kas ar mani varēja notikt. „Cilvēks, kas smejas” būs Nacionālajā teātrī, pirmizrāde 3. decembrī, Rēzijas režija.

Jaunībā izlasīju „Nožēlojamos” (1862). Tagad, dzīvojot Igo pēdējā, trešā, gigaromāna pasaulē (pirmais bija jaunības darbs – „Parīzes Dievmātes katedrāle”, 1831) nebeidz sajūsmināt rakstnieka vēriens. Gan enciklopēdiskās zināšanas par antīko vēsturi, mitoloģiju un literatūru, gan perfekta orientēšanās 19.gs. politikas teātra norisēs un aktieru personālijās liek aizrauties elpai. Taču zinot kaut tikai dažus rakstnieka biogrāfijas faktus, kļūst skaidrāks, kā var tikt pie tik fundamentāliem priekšstatiem par pasaules ēkas uzbūvi un funkcionēšanu.

Viktors Igo ir dzimis Napoleona armijas ģenerāļa, pārliecināta republikāņa un ateista, un kuģu būvnieka meitas, pārliecinātas katolietes, ģimenē. Bērnībā daudz ceļojis kopā ar tēvu, agri sācis literāro darbību un agri guvis tajā panākumus. Iecelts par Francijas pēru, bet nākot pie varas Napoleonam III, devies trimdā uz Anglijai piederošo Džērnsijas salu, no kurienes atgriezies tikai 1870.gadā. Tātad – gan „Nožēlojamos”, gan „Cilvēks, kas smejas” rakstnieks sarakstījis trimdā – tā izrādījusies ļoti laba vieta, kur pavadīt dzīves radošākos un produktīvākos gadus.

Pat tik lakoniskā biogrāfijā iespējams sajust tos avotus, no kuriem savā dzīvē smēlies dižais Viktors Igo. Diametrāli pretējie vecāku dzīves uzskati, buržuāziski republikāniskais un aristokrātiski monarhistiskais konflikts, jūras braukšana un burukuģu uzbūves un vadīšanas nianses, tēva un dēla attiecības, mātišķi cirkulārais (dzimšana – nāve) un tēvišķi lineārais (pagātne – nākotne), bērni kā ģimenes un valsts nākotne no vienas puses un kā paši par sevi no otras – gudram cilvēkam tā ir īsta Literārā akadēmija.

Iegrimstot Igo kosmosā, pārņem daudz kas, bet tas nav tik svarīgi, jo pārdzīvojums ir polārs, savstarpēji izslēdzošs, tāpat kā visi secinājumi, nu gluži kā Orvelam. Nežēlība ir žēlsirdība, asaras – smiekli, mazs – liels. To visu sajūtot, rodas tāda kā nekustīga bezizeja starp diviem pretēji vērstiem jaudīgiem spēkiem. Ne tikai cilvēki ir paraduši, ka ir atbilde uz jautājumu – kas jādara?, kur ir labais un kur – ļaunais? Arī Dievietei, kas runā Rēzijas balsī, taču neizbēgami kaut kas būs jāuzliek uz skatuves, bet kaut kas – jāneuzliek, jo vajag taču dinamiku, nevis tādu neizturamu sastingumu, kā tikko aprakstīju! Ne tikai skatītājam vienkāršajam, bet arī skatītājam sarežģītajam pāris stundās vajag gan „grūdienu”, gan jēgu. Viņam vajag pēc tam secināt – labi gan, ka atnācu!

Bet ar Igo tas nav iespējams, no viņa nāk vien sāpes un bezjēdzība, tajā pat laikā monumentalitāte un dižums. Visas kustības vien māņi, tām nav nozīmes, nekas nemainās, lai gan it kā tik daudz kas pārvietojas. Neapmierinātība ar to ilgst tikmēr, kamēr apjaut – bauda ir vērot šo bezjēdzību un apjaust, ka tu arī pats drīz mirsi un tad tiks svērts – vai tu uzvarēji Haosu? Jeb Haoss uzvarēja tevi?

Bet kā ar teātri? Mēdz teikt, ka viss okeāns ir ūdens pilienā, bez tam – jebkurā no ūdens pilieniem, kam var ļaut haotiski ieņemt vietas uz skatuves. Jēga uzradīsies it kā nejauši, bet likumsakarīgi. Vai tomēr mēģināt uznest tur Igo darināto, ārkārtīgi daudzslāņaino jēgu? Bet tās jau ne manas, Rēzijas galvassāpes – ja Dieviete pieprasīs, būs jāmēģina kaut kā remdēt. Bet varbūt nekādu sāpju nav, es tikai tās izdomāju.

Mūsu šodienas batālijas ap demogrāfiju skaidri rāda vienu lietu, kuru tomēr pamanāmies izlikties neredzam – bērni mums ir vajadzīgi tikai tad, ja redzam, kā varam tos izmantot. Tiklīdz bērnu izmantošana tiek ierobežota un apgrūtināta (kaut nedaudz) cilvēki nez kā zaudē degsmi dzemdēt un tērēt savu vienīgo dzīvi kaut kādu tur brēkuļu pamperēšanai. Protams, ne jau visi, dažiem joprojām patīk tas, ka bērni IR kā paši par sevi, taču demogrāfijas statistika ir bezkaislīga – tādu ir nepietiekoši daudz. Jo cilvēks kļūst saprātīgāks, jo egoistiskāks un hedonistiskāks.

Starp citu, demogrāfi arī savā ziņā veicina bērnu izmantošanu, pieprasot valdībai par bērniem maksāt un pamatojoties ar to, ka tieši valdība jau ir tā, kam bērnus vajag – kā darbaspēku, kā elektorātu un kā cita veida tusiņu sarīkotāju tagad un nākotnē. Vai demogrāfi to dara tādēļ, ka tāds darbs (demogrāfijas zinātnē tak ar iztika jāsagādā ar bērniem, tātad tos izmantojot, varbūt ne sliktākajā veidā, bet tomēr!)? Varbūt tādēļ (tas būtu bēdīgāk, lai gan kas pēc Igo izlasīšanas ir „bēdīgāk”?), ka viņiem kā jau reālistiem NAV ilūziju, ka mūsdienu cilvēki varētu gribēt bērnus bērnu pašu, nevis sevis – potenciālo vecāku dēļ. Nevienu nemulsina ik pa brīdim uzplaiksnošā doma – ja tā būtu domājuši mūsu vecvecāki un ja viņiem būtu tie dzimstības regulēšanas instrumenti, kas šodien mums, vai mēs vispār būtu?

Taču atgriezīsies pie Viktora Igo. Romāna centrā ir bērns, kam agrīni izdarīta kropļojoša operācija – seja izmainīta tā, lai radītu iespaidu, ka tās īpašnieks visu laiku nepārstāj smieties. To izdarījis kāds flāmu ķirurgs kompračikosu – bērnu tirgotāju uzdevumā. Bet bērnu, kura mirušais tēvs bijis Anglijas lords – republikānis, kromvelists un dumpinieks, kompračikosiem pārdevis pats karalis, Jēkabs I (Džordžs I). Šis stāsts kaut kādā ziņā ir arī Igo paša stāsts, tikai ar to starpību, ka diez vai ir kāda Igo bilde, kurā viņš redzams smejamies. Es esmu redzējis tikai sāpju un bezcerības pārmāktas Igo sejas, kurās gruzd visu šo ārprātu pārmēru labi saprotoša vīra acis. Viņš ir cilvēks, kas nesmejas.

Bērns bija jāsakropļo arī tādēļ, lai to rādītu tirguslaukumos un teātros, kādi nu tie apskatāmajā laikmetā – 18.gs. sākuma Anglijā bija. Tātad kāds un ne viens vien bija gatavs maksāt par iespēju aplūkot kroplus bērnus – kumēdiņu rādītājus un smieties par tiem. Kārtīgs bizness ar kropli, kurpretī ar veselu bērnu – vieni vienīgi izdevumi. Bizness tādēļ, ka bija, kas maksā par šādām izklaidēm, gan tādēļ, ka kādam bija „aknas” kaut ko tādu bērniem nodarīt. Ja ir kaut mazākā empātija pret otru, mazāku un beztiesīgāku, tad tam nebūtu iespējams būt. Un šķiet, ka mūsdienās un mūsu kultūrā tādai nežēlībai nav vietas nemaz.

Bet tad mēs atceramies briesmīgos bērnu seksuālās izmantošanas stāstus – tie notiek šodien, mums blakus. Atceramies bērnu namus un internātskolas, kuri neatkarīgajā Latvijā turpina būt. Ne visi ginekologi atsakās veikt abortus. Atceramies latviešu ģimenēm atņemtos bērnus Norvēģijā un šodienas Anglijā – tur eksistē mūsdienu vidējam latvietim pilnīgi nesaprotami likumi, ko nozīmē bērnu atstāšana bez aprūpes un bērnu tiesības un intereses. Tik nesaprotami, ka pati Latvijas valsts apkaunojošā kārtā iesaistās bērnus neaprūpējušo vecāku aizstāvībā, tādējādi parādot, ka tas, kas „tur” ir nepieļaujami, pie mums joprojām ir normāli.

Tiktāl var eksistēt kāda morāle, par kuru sašust skatītājam zālē. Bet ko mums darīt, atceroties, ko savulaik teica Viļņas psihoterapeits Aleksandrs Alekseičiks – ka bērns trijos gados ir ģēnijs, bet vēlāk, teiksim, desmit gados – ņe-godjajs. Būtībā jau tas nozīmē, ka mazs bērns ir pats priekš sevis, bet pēc tam viņam jāiemācās visa tā sarežģītā izdzīvošanas sabiedrībā prasme. Vai tā nav likumīga bērna sakropļošana un „vecāku” interešu uzspiešana tam? Vai tā nav gatavošanās „tirgum”, agrīni un savlaicīgi attīstot viņos tādas īpašības, par kurām maksā? Vai vismaz – par kurām kāds priecājas?

Skaidrs, ka tādā ziņā nekas nav mainījies – sabiedrībai, ģimenei un dzimtaskokam joprojām ir tiesības bērnus izmantot sev patīkamā veidā. Panākot, ka izskatās, ka tas smejas arī tad, kad nemaz nesmejas, arī tad, kad raud. Visa bērnu audzināšana un izglītošana ir viņu pāroperēšana, pie kam izmainot ne jau tikai sejas pantus. Sabiedrība izmaina bērna dvēseli – tiktāl, ka šādi izmainītais vairs nespēj radīt – zināt, ko viņš pats grib, kas ir skaistums un cik ir 2 x 2. Izmainītais prasīs – ko citi grib?, kas ir modē? un cik vajag, lai būtu 2 x 2?

Vēl bezcerīgāk kļūst, ja padomājam par sociālajiem vecākiem – sabiedrības augšslāni – lordiem – monarhistiem un sociālajiem bērniem – sabiedrības apakšslāni – tautu – republikāņiem – demokrātiem. Cilvēka, kurš smejas tēvs – lords, bet republikānis, neparūpējās par savu dēlu kaut kādas citas idejas dēļ. (Kaut kādas citas, nevis Kromvela republikas, – tā saku tādēļ, ka daži domāja, ka viņš vienkārši apvainojās uz karali, ka tas viņu neiecēla par lordu – kancleru.) Un dēls „turpināja smieties”, karalienes restituēts par lordu – viņš neuzņēmās Tēva atbildību, bet gāja bojā, tāpat kā viņa tēvs, neko jēdzīgu nepanācis.

Cilvēka audzināšana neizbēgami nozīmē tā kropļošanu un audzināšana cauri gadu tūkstošiem – kroplības, kas sagrupētas arhetipos un kas veido mūsu psihes pamatus, bez kuriem nevar. Tādēļ – vai labāk būtu bez audzināšanas, neuzspiežot izveidojušos kultūru bērnam un atļaujot tam „izaugt par mežoni”?

Ja to visu saprot un apzinās, kādēļ vēl jāiet uz „Cilvēku, kas smejas”? Varbūt, lai tikpat drūmi raudzītos uz dzīvi kā Viktors Igo savos trimdinieka gandrīz septiņdesmit gados? Kā padarīt šo bēdu lugu daudzmaz jēdzīgu? Kā dot cerību, ka ir Tēvs un Glābējs? Kā noticēt, ka nav jāsmejas par to, kas traģisks, bet varēs smieties par to, kas tiešām priecīgs?

Es gandrīz aizmirsu Deu – aklo meiteni, kuru bērns – Cilvēks, kurš smejas, atrada sniegā ieputinātu pie mirušās mātes krūts. Abu audžutēvs Ursus meiteni nosauca dievietes vārdā – ne tās, kura runā Rēzijas balsī, bet arī tās. Dieviete kā tauta, kas nemitīgi jāceļ no sniega un ledus un jāsasilda, jāapgaismo, citādi tā iet bojā. Tā ir akla, tādā nozīmē, ka atkarīga no vīrišķās gara gaismas. Bet aklie nereti tiek raksturoti un arī ir gaišredzīgi, arī Dea tāda ir – viņa zina visu par dvēseli, par to, uz ko jāskatās „uz iekšu” nevis „uz āru”. Un viņa tik aizkustinoši mīl (ir atkarīga, vēlas savienoties, kļūt pilnīga…) ar Cilvēku, kurš smejas un kurš redz „uz āru”, bet caur savām sāpēm un citādību nav svešinieks arī iekšēju norišu pazīšanā.

Interesanti, ka Deas dzimšana tiek aprakstīta ar diezgan lielu vīrišķu skaudību uz Dzemdi – māte iet bojā un meiteni no 9 mēnešu vecuma (kad krūts barošana var tikt aizstāta un māte bioloģiski vairs nav vajadzīga) audzina divi vīrieši – jauns un vecs, Dēls un Tēvs. Ļoti patriarhāli. Tāpat kā tā izrāde, kuru viņi vakaru no vakara spēlē publikai – „Uzvarētais Haoss”. Viņi kā jau filozofi un dramaturgi sakārto šo nepareizo pasauli un tas sajūsmina skatītājus – ir cerība! Taču fināls ir otrāds – Haoss uzvar, jo Cilvēks, kas smejas, nav spējis izturēt uz uzņemties Tēva lomu. Dea (ne kā Dieviete, bet kā tauta un sievišķais, kas vairs nebalstās uz mirušo Māti – matriarhālo pamatu) iet bojā un līdz ar viņu – tās glābējs. Paliek viens otram uzticamie cilvēks Ursus un vilks Homo, kas naktī, bēgumā, ar kuģi dodas prom no Anglijas. Lai bildi izskaidrotu iespējami pilnīgi, nedaudz arī par tiem.

Ursus latīniski nozīmē „lācis” un tā tēlam ir ļoti dziļas arhetipiskas saknes indoeiropiešu psihē. Lācis mūsu uztverē ir potenciāli briesmīgs, tomēr parasti atvieglojoši mīļš kā tāds uzvarētais Haoss rotaļu lācīša ar izrautu aci un pārplēstu vēderu veidā, bet tomēr neaizmirstams. Vai kā lācītis Pūks, kura pirmatnējais briesmīgums jau tik tālu civilizējies, ka izpaužas vien viņa ģeniālajā neaptēstībā un bērnišķīgajā nesocializējamībā. Lācis rāda mūsu psihes divas daļas – mežonīgo un civilizēto. Tā saprašanai ļoti noder pasaka par lāčadēlu, kāda sastopama ne tikai latviešiem – arī dienvidrietumu Francijā un arī Ķīnā, gan jau vēl kur citur.

Pasaka stāsta par ķēniņu, kam bija meita precību gados un kas izsludināja, ka tā tiks tam, kurš no Daugavas viņa krasta spēs pārnest bišu stropus. Protams, ka to varēja veikt tikai lācis, nu un tā ķēniņa meita tika apprecēta un aizvesta uz lāča alu, kur tai dzima dēls. Lācis pa dienu devās savās gaitās un tad aizvēla alai priekšā akmeni, lai abi netiek ārā. Kad dēls paaugās, viņš tomēr spēja akmeni novelt un iznākt saules gaismā. Un ko viņš tur redz – pa pļaviņu pretim nāk tēvs – briesmīgais lācis. Sākas kautiņš un Lāča dēls tēvu novārē, kas nebūt nenozīmē tā nāvi, tieši otrādi – lācis tagad pārvēršas par karaļdēlu, kurš savulaik bijis pārvērsts par lāci (tā savus znotus nereti redz meitu tēvi un meitas pašas), bet tagad dabūjis atkal atpakaļ cilvēka izskatu. Viņš pateicas dēlam par atbrīvošanu un dāvā tam savu zobenu.

Grieķiem ir mīts par Zeva dēlu Arkadu, kuru tam dzemdēja nimfa Kallisto. Lai slēptu mīļāko no greizsirdīgās un monogāmās Hēras acīm, Zevs bija pārvērtis to par lāceni. Kad Arkads (tulkojumā no grieķu valodas – lācis) bija paaudzies, viņš medībās gandrīz nogalināja savu māti, kas pēc cita mīta varianta ir Līkaona meita. Mīts beidzas ar to, ka Zevs paceļ māti un dēlu debesīs un tagad mēs tos pazīstam kā Lielos un Mazos greizos ratus.

Lācene kristīgajā kultūrā ir iemiesojusies personvārdā Ursula. Mīts par Kallisto atdzīvojas ģeniālā Markesa romānā „Simts vientulības gadi”, kur Ursula ir mītiska, gandrīz kā nemirstīga sieviete, kas jaunībā dzemdē divus dēlus, un ar kuru vecumā, kad tai jau gandrīz vairs nav svara un tā drīz varēs uzlidot debesīs, lai kļūtu par Lielo Lāceni (arī tā saucas Lielie greizie rati), spēlējas bērni, kā ar tādu rotaļu lācīti. Jaunākais no Ursulas dēliem – Hosē Arkadio (Jānis Lācis) ir varens fizisks un seksuāls stiprinieks, bet tam īsti nav saprašanas, kā lai savu spēku izmanto. Eiropiešu personvārdi Artūrs, Arkturs, Artis un tamlīdzīgi nāk no grieķu Arkada. Apkopojot – lācis mums ir tāds mūžīgi necivilizēts/civilizējams arhetips, kas mums asociējas ar vecākiem un to senākajām, arhetipiskajām daļām.

Bet kā mums uztvert vilku ar mulsinošo vārdu – Homo (latīniski – cilvēks)? Manuprāt, tas nav ar tik jaudīgu nozīmi kā lācis. Vilki dzīvo baros un ļoti reti attīstās par tādiem, kurus sauc „vientuļais vilks”. Mēdz teikt – „starp vilkiem dzīvojot, jāgaudo kā vilkam”, vai „cilvēks cilvēkam vilks”. Zīmīgi, ka Homo ir subordinēts Ursusam un velk tā vadītos ratus (!) – tikai visgrūtākajos brīžos pats Ursus nāk palīgā. Jau minētais Likaons etimoloģiski (sengrieķu valodā) nozīmē kaut ko tuvu vai nu vilkam (tātad no mīta varianta – vilks Likaons „dzemdina” lāceni Kallisto) vai īpašības vārdam – balts. Bet Gvīnplēns, kas ir Cilvēka, kas smejas „kumēdiņu rādītāja” vārds, arī varētu nozīmēt kaut kādu saistību ar „baltumu” velsiešu valodā (tā man pačukstēja kāda zinātāja, piebilstot, ka ar etimoloģiju jau nekad neko nevarot zināt). Grieķu mitoloģijā vairākās vietās atkārtojas hiperbola – 50 dēli vai 50 meitas. Tā saistās ar htoniskajiem hekatonheiriem – simtročiem, piecdesmitgalvjiem, ar kuru palīdzību Zevs uzvarēja gan gigantomahijā, gan titanomahijā un kas mums arī liek aizdomāties par tāda kolektīva spēku, kur visi ir kā viens un kur visi domā kā viens. Kur visi klausa pavēlēm un tās izpilda. Tad lūk – Likaonam ir 50 dēli un viņš ir Pelasga (pelasgi – Grieķijas pirmiedzīvotāji, kurus iekaroja indoeiropieši) dēls un Zeva un Niobes (htoniskās, nevis tās, kuras bērnus nogalināja Artemida un Apollons) mazdēls.

Kas attiecas uz Artemidu, viens no tās eponīmiem ir Brauroneja – Lācene. Būdama ne tikai Mātes varas, bet arī meža zvēru aizstāve, tā Brauronā, netālu no Atēnām, dibinājusi templi, kurš saglabājies līdz šodienai. Šī tempļa viens no rituāliem bijis – mazu meitenīšu (līdz 10g.v.) saģērbšana „lācīšos” un šādu lācīšu gājiens. Te, protams, jāaizdomājas arī, kādēļ zīdaiņu apģērbu sauc par lācīšiem.

Vēl interesanti, ka, kamēr latviešu valodā nebija ieviesies apvienojošais nosaukums, abstrakcija – plēsīgie zvēri – šo nozīmi izteica ar salikteni „vilkilāči”. Tas ir sastopams arī tautasdziesmās, līdzīgi kā „zīležube” – dziedātājputni un „tēvsmāmiņa” – vecāki.

Nobeigt šo rakstu es gribētu ar konstatējumu, ka uzvarētais Haoss uzvar savus uzvarētājus arī tādēļ, ka ir izjaukta Brāļu un Tēva / Dēla savienība. To mēs redzam gan individuāli – Gvīnplēna pusbrālis izaicina to uz divkauju – varbūt tādēļ, ka ļoti apjucis sev neizdevīgu notikumu gūzmā, bet varbūt tādēļ, ka starp abiem nokļuvusi sieviete – karalienes pusmāsa. To mēs redzam arī tur, ka Gvīnplēns dodas nāvē līdzi Deai, nevis noturas pie „tēva” Ursusa. Viņš arī neiztur izaicinājumu kļūt sociālajam tēvam – pēram – un savu iespēju robežās, lēnām un pakāpeniski likt evolucionēt sabiedrībai un valstij.

Liela sprauga paliek starp sabiedrības augš- un apakšslāņiem. Un liela sprauga paliek starp tēvu – pēru un viņa mazo dēliņu, par kuru tēvs nepadomāja – gan kļūstot par dumpinieku, gan pāragri nomirstot. Kur vien skaties – visur simboli.

Komentāri

Jānis Ozols

“Cilvēka audzināšana neizbēgami nozīmē tā kropļošanu un audzināšana cauri gadu tūkstošiem – kroplības, kas sagrupētas arhetipos un kas veido mūsu psihes pamatus, bez kuriem nevar. Tādēļ – vai labāk būtu bez audzināšanas, neuzspiežot izveidojušos kultūru bērnam un atļaujot tam „izaugt par mežoni”?”
V. Rudzītis “Neiespējami smieties”
———
Viestur!
Ja reiz no raksta par vardarbību pret sievieti tiešām tika izrauts gabals no konteksta, lai ar apmaksātas PR firmas palīdzību ļoti profesionāli (un arī “veiksmīgi”) sarīkotu kampaņu pret Tevi, tad šoreiz izskatās, ka Tu pats šo frāzi esi ielicis ārpus konteksta, izliekoties, ka nespēj atšķirt indivīda evolūcijas pamatprincipus no sabiedrības kā kopuma evolūcijas līkločiem.
Un ja arī šoreiz kāds, pamanot, ka Rudzītis sāk atdzīvoties, sadomās dot pasūtījumu F. vai G. firmai nākošās kampaņas organizēšanai, lai “to Rudzīti, kas negrib mācīties” galīgi noliktu “pie vietas”, tad Tavas brīvās asociācijas par Rēzijas izrādes tēmu vēl vairāk atsvešinās Tevi no tiem, kas nespēj pacelties līdz šim domas lidojumam. Bet tieši šiem ļautiņiem psihoterapija ir visvairāk vajadzīga.
Tā man izskatās šī Tava izvēle. Provocēt vajag, bet provokācija , kuras rezultātā paškaitējums ir daudzkārt lielāks par iesēto idejas graudu, XXI gadsimtā lāga nerullē. Džordano Bruno laki ir pagājuši.
Ar vislielāko labvēlību…
J.

    Bryuvers

    Kas ta nu? Priekš prātīga terapeita pa štengru bija? Sekss/izmantošana un vardarbība/agresija atrodas Attīstības Notikuma kulminācijā. Nevēlēšanos saprast nav ko tolerēt; tad jau jānoliek korka malā.

ect

Daži te jau šūmējas, bet man tieši otrādi, šis ieraksts ir kā malks svaiga ūdens! Man šķiet interesanti analizēts Igo romāns, kaut gan neesmu vēl tieši šo darbu izlasījusi, bet tikai redzējusi pāris ekranizācijas, taču, lasot, zinu, ka tā laika franču literatūra ir paŗsteidzoši bagāta, tāpēc neizglītots lasītājs nespēj saprast tos daudzos slāņus, kas šī laika darbos ir ietverti – tas nav gluži tas pats, kas Mērnieku laiki. Taču galvenais, ko esmu izsecinājusi gan lasot V.R grāmatas, gan pēc savas dzīves pieredzes un novērojumiem, ir tas, ka mēs radām bērnus ar konkrētu iemeslu, bieži vien savtīgu un netīru iemeslu pēc, un es piekrītu apgalvojumam, ka, jo izglītotāks cilvēks, paškritiskāks un sevi vairāk pazīstošs, jo mazāk viņš vēlas bērnus, jo viņš apzinās, ka bez kļūdām, traumām neviens par cilvēku neizaug, taču tam ir lieli riski, tieši attiecībā uz ši fakta pieņemšanu un izpratni no visām iesaistītajām pusēm.

NNN

Vai rakstā bija provokācija? Domāju, ka nē, vai arī es Viestura pārdomas par šiem jautājumiem jau uztveru tik pašsaprotami, ka to neredzu. Es lasīju šo kā interesantu un nebūt ne tik sarežģītu izziņas materiālu, kas man vienkārši dod papildus informāciju. Lai autors palabo, ja neieraugu to, ko viņš gribēja iedot saprast lasītājam.

RP N

Lasīšana ir tikai kāds no tēlu disciplinējošām tehnikām.
Var arī orientēties glezniecībā un tēlos, detalizēti tos analizējot.
Var praktizēt telpisku domu sakrālas ģeometrijas rekomendācijās.
Var sekot savai elpošanai un vērot tās mijiedarbību ar visu.

Tas viss notiek vienmēr tagad.
Radīšana ir galvenā vērtība un attaisnojums un nav svarīgi kā cilvēks to apliecina.
Atteikšanās radīt jebkurā veidā ir izvēle nomirt šajā telpā vai izvēle dzīvot citur.

Strādāt tagad tagadnē nākotnei,
tam vajadzīga ne tikai lasīšana, bet arī sēšana, vākšana un pārstrādāšana.
Nevar izvēlēties tikai vienu formu no Formu bezgalības. Ar vienas formas disciplīnu sāk, lai apgūtu pārējās … vajadzīgās. Tas, kurš izvēlās ir bez formas, tas ir līdzīgs tukšumam.

Tā, kurš izvēlās it kā nav, bet viņam pieder viss.

Gladiola

Es šobrīd gaidu savu trešo bērnu, tāpēc jautājums par to, kāpēc cilvēkiem ir/nav bērni man, protams, izskan daudz savādāk.
Man šķiet, uz šo jautājumu nevar atbildēt tā vienkārši, ka sabiedrība ir tāda un sabiedrība ir šitāda. Es varu pastāstīt vienīgi par sevi, bet motivācijas noteikti ir dažādas.
Man bail dzemdēt, jo negribu būt tāda māte, kāda bija manējā, taču neesmu droša vai protu būt savādāka, visdrīzāk ka ne, un tiražēt šādu māti man šķiet monstrozi attiecībā pret bērnu (ļoti dzīvi atceros sevi mazo meiteni, kurai māte bija nu gluži vai sniega karaliene) Ja kādreiz vēl varēju maldināt sevi, ka es jau nu gan daudz ko darīšu savādāk, tad pēc pirmā bērna sapratu, ka tas nav tik vienkārši. Es ar milzīgu pārsteigumu atklāju, ka bērns var ienest dzīvē neaprakstāmi lielu vainas apziņu un izmisumu par to, ka nezini, ko darīt, jo esi tāda māte, kāda negribi būt, bet nespēj būt tāda, kādai pašasprāt vajadzētu būt un brīžiem vispār nezini, kādai mātei būtu jābūt. Tad piedzima otrais, jo tik ļoti viņu gribējās, par spīti visam, ka sanāca gluži neplānots, un tad jau atlika vienīgi laist pasaulē. Un tad es sāku domāt, ka nafig vispār jādzemdē, ja tas bērns nekad nav mans, ja es viņu laižu pasaulē un nabags tiek ierauts sistēmā vēl pirms ir iemācījies runāt – bērnudārzs, skola, augstkola, pulciņi, klubiņi, nodarbības. Reizēm liekas – vai tie bērni man maz ir? Kāpēc viņi tik ātri jāatdod kaut kādai audzinātājai? Esmu domājusi, vai es varētu ar bērniem dzīvot mājās un nestrādāt. Bet sapratu, ka tas vispār nemaz nav jautājums par naudu, bet atkal tieši šī pretruna – es negribu bērnu atdot dārziņā, bet tai pat laikā nezinu, ko ar viņu mājās iesākt. Manā bērnībā bērnu atstāja savā vaļā un neviens īsti nekontrolēja, kur viņš ir un ko viņš dara. Tagad uz vecākiem tiek izdarīts tik liels spiediens – lūk, taisieet no kastaņiem dzīvnieciņus, ejiet iepazīt kokus, spēlējiet spēles… Ak, johaidī! Ja jūs zinātu, līdz kādai pakāpei man ir noriebies spēlēt riču-raču! Es negribu. Es negribu lasīt pasaciņas! Es negribu kopīgi zīmēt un likt mozaīkas. Man ir garlaicīgi ar pašas bērniem, jo viņu intereses man šķiet primitīvas. Es, jā nu es intelektuāle, man iedodiet, lūdzu kaut ko tādu sarežģītāku. Un šī pretruna – ar viņiem – nezinu, kā būt, bet atdot negribas, bendē nost. Kā tu tur vēl dzemdēsi? Ja ar diviem jau liekas, ka ej sviestā. Ne jau brēkšanas vai pamperēšanas dēļ, bet gan tādēļ, ka vispār nesaproti, kas esi par vecāku un vai tev tiešām bērnus nevajag atņemt, jo neesi kompetents. Un tagad trešais. Kāpēc? Es nejūtos ne labāka māte palikusi, es neesmu atrisinājusi savas pretrunas, bet ko lai es daru, ja es skatos savam vīram acīs un tie bērni man pilnīgi rēgojas?! Man patika kādas piecu bērnu māmiņas atbilde uz manu jautājumu, kāpēc viņai ir pieci bērni: “Es nezinu.” (no viena vīra, viņa nav dzērāja, ļoti stabila un patīkama sieviete) Jā, tā ir ļoti godīga atbilde. Arī es nezinu, kāpēc man būs trešais bērns. Tas nebija negaidīti. Viņš bija plānots un gaidīts (beidzot! arī man bija plānota grūtniecība). Es biju priecīga, kad uzzināju, ka esmu stāvoklī. Es arī tagad esmu priecīga, bet man nav ne jausmas, ko es darīšu ar trim bērniem, un es nezinu, kāpēc man ir vēl viens. Es nezinu, bet dzīve bez tā trešā vienkārši sāka likties neiespējama un nedzīvojama. Un tad vēl es domāju par saviem bērniem, ka viņiem noteikti būs labāk, kad mēs ar vīru būsim aizsaulē, ka viņi būs cits citam un varēs cits uz citu paļauties. Un noteikti ir labāk, ja viena brāļa vai māsas vietā tev ir divi, trīs, četri… Esmu redzējusi pieaugušos, kam ir vairāki brāļi un māsas. Un man vienmēr ir mazliet skaudis, kā viņi cits citu uzpasē. Es gribu, lai maniem bērniem tā ir. Es arī priecājos, ka bērnus dzemdēt sadomāju vecumā, nevis trakā jaunībā. Jo, kaut arī tagad mokos domās, ka esmu slikta māte, jaunībā, es noteikti tā mocījusies nebūtu, vienkārši rullētu pēc savas mātes modeļa. Es domāju, ka nebūšu kā mana māte kaut vai tāpēc, ka biju daudz vecāka, kad piedzima mans pirmais bērns, man bija jau 32. Bet es apskaužu tās mammas, kam bērnu ir daudz un kas vēl spēj viņus paturēt pie sevis pat skolas vecumā un nodrošināt mājmācību (kā 7 bērnu mamma Una Gavare, piemēram). Es to varu vienīgi apbrīnot, taču nespēju atdarināt. Man nav tādu iekšējo resursu. Man šķiet, var tā būt, ka šādi iemesli cilvēkus no bērnu radīšanas attur. Tieši iekšējo resursu trūkums, nevis naudas trūkums vai egoisms. Nav jau tā, ka bērns piedzimst un viss atrisinās, un pēkšņi visu māki. Bet nu… Man tomēr būs trešais. Tā kaut kāda ļaušanās dzīvei, ļaušanās vīram, ļaušanās es pat nezinu, kam. Ar nelielu cerību, ka spēšu izaudzināt savus bērnus par laimīgiem cilvēkiem. Es ļoti gribētu.

    Lāsma

    Gladiol, apsveicu!

    Vai nav skaisti, ka tu esi brīva no noliegumiem gribēt bērnus?!

    Es minstinos par trešo. Varbūt arī tās pašas domas pēc – negribas noslogot vēl kādu ar saviem dēmoniem. Bet kamēr es te tā iedomāšos, ka trenējos tos mošķus sevī, kā mans dēls saka – nocīnīt, tikmēr es varu palaist garām vilcienu ar uzrakstu – pēdējais bērns.
    Liekas, ja izkaušos ar sevi , es nopelnīšu , ka piedzims vesels bērns.
    Tās divas manis – viena saka, ka nekas nav skaistāks par bērnu, bet tā otra, ka dzīvība ir vēl viena nāve.
    Ja tā no malas skatās – nav grūti saprast, kuru izvēlēties, bet nav tik vienkārši. Ir labi būt pa vidu – nav nekas jādara – vidējai vienmēr būs sedziņa, ja tās blakus stīvēsies un vilks katra uz savu pusi. Tā nu es neko nedaru. Ja neskaita, ka ceru, ka trešais tēva dēls pats kaut kā pa kluso iekūņosies manī.

    Un man pat liekas, ka es gribētu būt mājās ar mazuli un nekur neiet. Ka man vairs negribētos bēgt. Varbūt manī runā vecmāmiņa – pēc gadiem man būtu drīzāk jāpošas šai lomai , ja es būtu pamanījusies dzemdēt ap 18 !
    Varbūt jāsamierinās ar to, kā ir , jo ir jau forši, ka ir divi dēli un jābauda process kā mans vīrietis attālinoties kļūst tuvāks.

    Atkal patētiski sanāca.

    Bet par tevi, Gladiol, man patiešām prieks. Viesturs kaut kad teica, ka nav iespējams būt 100% labai mātei savam bērnam – viņam vienmēr kas pietrūks. Atslābstam!
    Un varbūt tavs bērns to riču-raču spēlē tev par prieku!?

      Gladiola

      Ak, Lāsma! Kāds prieks Tev atkal satikt! Kāds prieks atkal lasīt Tavus komentārus un stāstus. Mēs vienlaicīgi esam tik pretējas un tik viena otrai vajadzīgas. Jocīgi, bet kaut kā tā.
      Interesanti, ka Tu mani apsveic ar brīvību no noliegumiem dzemdēt. Kad lasu, ko raksti, tad saprotu, ka Tu laikam vēl ceri tikt ar saviem dēmoniem galā un varbūt dzemdēt tad, bet es… Es saprotu, ka man tas nav pa spēkam. Un dzemdēju vienalga. Un reizēm man, protams, rodas jautājums, vai neesmu bezatbildīga, vai neesmu tāda pati kā tās sievietes-alkoholiķes, kas dzemdē vai katru gadu. Es priecājos par savu grūtniecību, to jau sacīju, bet nezinu, vai tas ir pareizs un atbildīgs lēmums.
      Mani nesen nošokēja kāda paziņa. Klusa, mierīga, par mani mazliet vecāka sieviete. No satricinājuma man pazudis no atmiņas sarunas konteksts. Bet uzzināju, ka viņa pati ir no piecu bērnu ģimenes. Kad es sāku (kā parasti) izteikt savu prieku par to, cik tas ir brīnišķīgi un skaisti, ka ir tādas stipras ģimenes), viņa mani ātri apsēdināja ar komentāru, ka vēl joprojām ejot pie ārsta, lai dakterētu muguru, ko māte sabendējusi, sitot ar slotaskātu. Es tobrīd laikam zaudēju runasspējas. Mana sajūsma bija tik naiva, un mana paziņa bija tik rūgtuma pilna.
      Nē, es savus bērnus ar slotaskātu nesitu. Arī mana māte nekad mani nav situsi, nav apsaukājusi vai plēsusi aiz matiem. Tikai nezin kāpēc tas vien mani nemudina viņai piešķirt ordeni par mātišķību. Kā māte viņa ir un paliek nulle.
      Mums katram ir kaut kādi resursi. Un, kad tie beidzas, tad beidzas. Tikko lasīju, ka Francijā kāds tēvs savu trīsgadīgo dēlu par palaidnību nolēmis sodīt, izmazgājot veļasmašīnā. Puika, protams, nomira. Gadījums ir šausmīgs. Tas ir ārprāts, man kā mazu bērnu mātei, tādu ziņu izlasot vispār gribas nomirt. Bet, (ka tik man neiziet kā Viesturam ar to varmācību), es varu to tēvu saprast. Es nemazgātu savu bērnu veļasmašīnā, es nesistu viņu ar slotaskātu, bet viņam nebija resursu un mātes paziņai arī ne. Viņi neprata citādi tikt ar bērnu galā. Tas neko neattaisno. Tu esi pieaugušais, un tev ir jāvar sevi nomenedžēt… Bet atkal. Tev jāvar! Bet ja tu nevari?
      Bet Tev, Lāsma, es tā saprotu, ka tā izšķiršanās par trešo ir saistīta ar kaut kādām veselības klapatām. Tas ir savādāk. Ja man tādas būtu, es varbūt arī nedzemdētu.
      Nesen lasīju par sievieti, kuras bērniem iedzima smaga ģenētiska patoloģija, kas, kā mediķi saka, nav savietojama ar dzīvību, Proti, bērns nomirst pāris mēnešu laikā pēc piedzimšanas. Viņa vienu bērnu piedzemdēja un apbērēja, otru piedzemdēja un apbērēja, izšķīrās ar vīru un vēl pēc šķiršanās trešo no tā paša vīra piedzemdēja, bet tas laikam bija vesels. Ja man būtu kāds bērns nomiris tādēļ, ka mēs ar vīru veidojam patoloģisku ģenētisko komplektu, es nedzemdētu.
      Katram jau savs.
      Un nē, mans bērns riču-raču man par prieku nespēlē, tici man! Viņš vispār neko nedara man par prieku, vari būt droša. Tā esmu lasījusi, ka bērnam kaut kādā vecumā vissvarīgākais ir iepriecināt māti. Manējiem tāda vecuma nav bijis.
      Un vēl mums kā divu puiku māmiņām ir risks, ka arī trešais būs puika. Ko tad? 🙂

      Lāsma

      Es pat esmu pārliecināta, ja man būtu, tad man būtu trešais puika. Par tevi gan man iešāvās prātā, ka meitene, bet tikai uz mirkli.
      Es domāju, ka viņš – tavs bērns ļoti nopūlas ar tevi spēlēties. Tas ir neticami, kā liekas , ka tu viņa labā dari. Mans pirms aizmigšanas man aiztiek ausi – un es ļauju, jo man liekas, ka tad viņš nomierinās. Bet reiz atklāju, ka viņš bez tās auss aizmieg ātrāk. Izrādās – es viņu pirms miega vēl esmu nodarbinājusi un neļāvusi gulēt.
      Varbūt tavs puika tevi nodarbina, jo citādi tu vari kaut kur noklīst. Un ej nu sazin, kas ar tevi tad notiks – vēl sabēdāsies!
      Par resursiem – tāpēc labi, ka ir abi vecāki kopā – kad es sapsihojos, tad bērnu vadību vairāk uzņemas viņu tēvs. Kad viņš neiztur, tad pa to laiku esmu normalizējusies un varu būt saprāta balss. Kaut kā tā uz maiņām. Un veļas mašīnā esmu gribējusi iemest kaķi – par uzplēstām drēbēm un citām kaķeniskām izdarībām. Bet tad padomāju – lai ir – tomēr bez manis vēl kāda sieviete mājās.

      Gladiola

      Kas man būs (puika vai meitene), vēl nezinu. 🙂 Gan jau ka atkal puika.
      Nu par to dēla cenšanos mani nodarbināt, nepiekritīšu gan. Viņam arī nav iespējams knibināt manas ausis gulētejot, jo nekāda mamma viņam blakus neguļ un aizmigt nepalīdz. Mazajam arī ne, starp citu. Gultā iekšā un gaismu ārā, mamma iet iedzert vīnu ar tēti un liekat mums svētu mieru 🙂

      Bryuvers

      Apsveicu, Gladiola! Pārcentusies un dusmīga, Tev labi sanāk 🙂

Bryuvers

Ļoti spilgts un briesmīgs moments: būt ar smaidu sejā, bet iekšā ar kaut ko pilnīgi citu: piemēram, ar dusmām. Man šobrīd ir vienas attiecības, kurās pagaidām nekā citādi nevaru (ok, varbūt tas nav gluži smaids, tomēr neīsta attieksme gan). Nez, varbūt vienudien tās dusmas tomēr atradīs ceļu, un maska sāks plaisāt.

vikija

Ak, jaukàs māmiñas! Man jau pāri 40, gaidu mazbērnus, bet jums vēl bērniņi!Gladiola , neprāto tik daudz, bērni ras ir forši!

Kas-par-s

Viestura komentārs par šo rakstu un raksta komentāriem saucas “Vara un Gars” – precīzi.
Šai atbalsī no piezīmēm par – Cilvēks, kas smejas – tā doma, kas šeit ir grūtāk izlobāma jau formulēta grodāk – katrai no būtnēm vai radībām, ko laižam pasaulē (katram mūsu bērnam) vecāki parasti Tradīcijas mudināti parasti uzliek Masku (Personību) un cilvēki, kas ar šo masku nodzīvo visu mūžu tiek uzskatīti par VeiksmesBērniem. Sauksim tādu bērnu par Laimīti. Patreiz Viesturs vairāk koncentrējies uz dzimtaskokiem – Tradīcijas materiālo plānu. Bet cilvēks jau nav tikai tas, kas ar viņu noticis, bet arī tas ko viņš piedzīvojis un līdzjutis, kaut kā uzzinājis. Var runāt par katra cilvēka references grupu – viņa garīgajiem tēviem un mātēm. Saliekot kopā materiālo un garīgo cilvēka dzimtas koku laikam sanāk tas ko sauc par ge-mo-grammu.

Man ir krustdēls, kurš … iespējams ir Laimītis. Tēvs par viņu teica – savu mūžu neesmu redzējis tik smejīgu bērnu. Pats esmu pedagogs un tā vai citādi caur manām rokām izgājuši daudzi bērni. Neesmu redzējis tik vērīgu bērnu. Arī Laimīša māte bija mana krustmeita un ar viņu man vienmēr bijušas vairāk partneris-partneris nekā vecāks-bērns attiecības. Gan Laimai, gan Laimītim esmu vairāk bijis brālis kā vecāks. Un tāpēc viņi abi man ir visai daudz ko iemācījuši, ko es nekādi nebūtu varējis iemācīties kādā citā veidā. Man bija divi ārkārtīgi jauni Skolotāji. Šajās mūsu dialoģiskajās attiecībās tomēr vienmēr uz kādu brīdi kāds bija Vecākais.

Tāpēc man šķiet, ka katrai medaļai vienmēr ir vismaz divas puses.
Mūsu sabiedrībā gan par dzimumu lomām, gan par audzināšanu, gan ( ierakstiet pēc patikas) ilgstoši ir bijusi vienpusīga pieeja. Šodienas bērni uz lietām skatās tikai daudzpusīgāk. Un izrādās dažādie skatījumi nav izslēdzoši, bet veido tikai apjomīgāku kopainu. Varbūt Agresija ir tikai un vienīgi izpaušanās. Un cilvēkam ir nepieciešama gan sevis fiziska, gan garīga izpaušanās.

Tā Mācība, ko Viesturs man dod ir Pārliecības stiprināšana, ka katrā cilvēkā esošais Gars diktē viņa Likteni ievērojami vairāk kā mums savā apziņā par Varu par likteni šķiet. Tāpēc ir derīgi reizumis paskatīties atpakaļ, lai savā Ceļā un Pēdās tajā ieraudzītu sava Gara gribu.

Publicēts: 03.11.2015
Komentāru skaits: 14