Diezgan nejauši uzdūros šai publikācijai – http://www.satori.lv/raksts/12287/Jana_Kukaine/Sievietem_nav_jaklausa_viriesi. Nu un tad diezgan likumsakarīgi – gājiens uz grāmatnīcu pēc Janas Kukaines grāmatas “Daiļās mātes”[1]. Jo Satori intervijā redzēju spriestspējīgu jaunu sievieti, kuras runā tomēr īsti nevarēja nolasīt ne iemeslus, kādēļ viņa sevi sauc par feministi, ne, ko viņa ar to grib pateikt vai panākt. Turklāt “feminisma” kombinācija ar “mātes” un “daiļuma” man nezināmajiem sakariem pavedināja.
Tagad grāmata izlasīta, ko apliecina lērums treknu pasvītrojumu ar koši sarkanu tinti. Nometu sējumu malā un, lai atgūtu dvēseles līdzsvaru, izlasīju brazīliešu katoļu filozofa Plīnija Korreija de Oliveiras “Revolūcija un kontrrevolūcija”. Līdzēja, jo atgādināja, no kuras vietas uz pasauli lūkojos es un no kuras, kā man liekas, – Jana Kukaine un viņas nabaga skumīgi kareivīgie brāļi un māsas. Robežas nomierina, nekas jauns.
Paņēmu “Daiļās mātes” atkal, pašķirstīju. Pieleca, ka pasvītrojis esmu to, kas kaitinājis, vai kam nepiekrītu. Bet – vai mazums kam nepiekrītu, vai tiešām tādēļ jātērē savs laiks, lai par to reflektētu, iebilstu, diskutētu? Pie reizes savā ziņā neizbēgami reklamējot to, kas taču nav manas iesaistes un patērētā laika vērts?
Bija divi argumenti, kādēļ turpināju šķirstīt minēto grāmatu un ne tikai šķirstīt. Pirmkārt – esmu sapratis, ka feminismu uztveru kā slimību un ka tā manī atmodina ārsta refleksus. Tāda ārsta, kam piemīt dīvaina pētnieka kaisle, par kuru es daudzos citos gadījumos esmu brīnījies citu ārstu izpildījumā. Nu, piemērām, ja kolēģis man stāsta par olnīcu sonogrāfiju un priecājas: “Cik skaisti ovocīti!”. Vai ja cits par mikrobioloģisku iztriepi: “Kādi sulīgi koki!”. Bet jāatzīst, ka attiecībā uz feminisma izpausmēm dažreiz kļūstu līdzīgi pustraks, Janas Kukaines darbā ieraugot arī tādas feminisma slimības pazīmes, kuras agrāk nebiju pamanījis.
Otrkārt, esmu daudzkārt teicis, ka Latvijā “par valstij un tautai svarīgiem jautājumiem” ir pārāk maz vispusīgas refleksijas. Kaut kādā ziņā tas ir domājošu ļaužu pienākums, refleksiju un diskusiju sēt. Tomēr šeit aplūkojamās grāmatas autore neorientējas uz refleksijām latviskajā intelekta telpā, kas tik raksturīgi mūsu liberāļiem. Viņi skatās tikai norietošās saules virzienā, ar pakaļu pret cilvēkiem Latvijā un dzen savu ideoloģiju, neieklausoties citos viedokļos. Tāds augstprātības un lepnības gars, Vienotības uzlidojums un nu jau skaidri redzamais krahs. Praktiski visas it kā asās tēmas, par kurām runā Jana Kukaine, pirms tam esmu aplūkojis arī es, un daudz dziļāk. Meitene izliekas, ka ietekmēties vajag tikai no sev līdzīgiem. Nu labi, lai jau būtu. Un sakot “meitene”[2], es domāju sievieti savu meitu vecumā – ar to pieredzi, kas viņām var būt. Man ir trīs meitas, vecākajai ir pieci bērni, vidējai – divi un vēl viens vīra bērns no iepriekšējās laulības, jaunākā vēl studē, nav precējusies. Manas meitas ir pa īstam daiļas mātes, es viņas mīlu, ar viņām lepojos un nevaru iedomāties, ka viņas spētu rakstīt tādas blēņas kā Kukaine. Bet es saprotu arī, ka daudzas meitenes šajos laikos nav tā ideoloģiski aizsargātas kā manas meitas un man kaut kā gribas arī tām, ne tikai savām meitām palīdzēt.
Dažreiz par vīriešiem smejas, ka lai saprastu, kas ir dzemdības, viņiem vajadzētu dibenā iebāzt lietussargu, atvērt un tad mēģināt izvilkt. To atcerējos, uzdodot sev, manuprāt, vīriešu dzemdību fantāzijai diezgan radniecīgu jautājumu: Kas jādara lezbietei, lai sajustu sevī Mātes lomu? Janu Kukaini šāds jautājums nenodarbina, viņa savas grāmatas Ievada epigrāfā lepni ieraksta nedzemdējušas lezbietes un feminima klasiķes Simonas de Bovuāras vārdus no grāmatas “Otrais dzimums”: “Parasti mātišķība ir savāds narcisma, altruisma, dīkas sapņošanas, sirsnības, pašapmāna, padevības un cinisma sajaukums.” Tas tūliņ zem virsraksta “Mātišķība kā kultūras konstrukcija”.
Ak tad Mātes loma ir sociāli konstruēta? – tā gribas sašutumā iesaukties un nākamās pāris lappuses veltīt šāda apgalvojuma un de Bovuāras mātišķās impotences kritiskai analīzei. Bet uznāk slinkums, kas čukst: “Nevajag atkārtoties. Kas gribēs, atradīs tavās grāmatās un citos tekstos mājalapā. Pietiek ar sašutumu.”
Kā jau teikts, Kukaines grāmatā citēti un analizēti tiek tikai tie autori un avoti, kas komplimentē autores slimībai kā lieliskai veselībai. Šaubas un iekšēja diskusija, argumentācija pret pretējiem viedokļiem, kurus autore nevar nebūt dzirdējusi par viņas domām kā simptomiem, nepastāv. Kā Koko Šanelei: “Domājiet par mani ko gribiet. Es par jums vispār nedomāju.” Tomēr laikam nekļūdīšos, ja teikšu – ir tur arī kāda daļa provokācijas klāt. Vēlmes tikt ievērotai, šokēt ar sevi, diezgan sievišķīgi, ja kas.
Visspilgtāk šo grāmatu raksturo visam feminismam raksturīgā Upura lomas piesavināšanās, par savu ienaidnieku pasludinot patriarhātu, īsti de Bovuāras stilā. Tātad arī Tēva lomu ģimenē, par ko prasītos tālāks izvērsums, lai saprastu Kukaines ideālo feministisko ģimenes vīziju un instrukciju sarakstu vīrietim, kuru citi autori sauc par tēvu un dalās ar fantāzijām par Tēva lomu. Bērns, nediskutējot ar izplatīto feminisma nostādni, piederot galvenokārt vai tikai mātei, kura savu Mātes lomu pati sevī izveido no A līdz Z, nekādas bērnības un nez no kurienes radušās rotaļas ar lellēm. Un no mātes mātes, mātes vecmāmiņas un citu pirmmāšu neapzināti pārņemtā, arhetipiski un arī bioloģiski[3] determinētā pieredze neeksistē un ir elementāri pārkonstruējama!
Tēvs ir ienaidnieks, tas ir skaidrs, tomēr arī viņa noziegumu saraksts netiek uzrādīts: “[..] feministisko teoriju attieksmē pret tēviem var saskatīt divus pretējus viedokļus, kas droši vien lieku reizi atgādina, ka pati šī teorija neeksistē viena universāla tīrraksta formā un ka dažādām ģimenēm var būt atšķirīgas intereses.” Sākumā pieminētajā videointervijā autore parādās kopā ar bērnu. Kādēļ tas būtiski? Lai atvairītu iespējamās aizdomas, ka viņa varētu būt lezbiete, kam būtu saprotami ienīst bērnus un mātes un par kuru kā izteiktu minoritāti un tās pieredzi tādēļ var neinteresēties? Vai lai parādītu, ka viņa tiešām ir praktiski kompetenta kā māte? Bet kas parāda, ka grāmatas autore ir praktiski kompetenta attiecību veidošanā un audzināšanas pienākumu sadalīšanā ar bērna tēvu? Vai vārdi noslēgumā, kur kā pēdējais minēts arī kāds Jānis? “[..] pateicību visiem, kas man palīdzēja, mani atbalstīja un iedrošināja, – draudzenēm, māksliniecēm, Valsts kultūrkapitāla fondam un, protams, Jānim, bez kura – kaut kādā ziņā – nebūtu šīs grāmatas”.
Kas ir Jānis – vīrs, bērnu tēvs, domubiedrs, kaimiņš, tēva brālis vai vienkārši iedomu tēls – feministei ideālais latviešu vīrietis? Patriarhālais ienaidnieks vai varbūt tomēr labvēlis kaut kādā dīvainā, tuvāk nepaskaidrotā un, acīmredzot, feministiska izņēmuma kārtā?
Nevaru neatgādināt – Upura loma[4] nepienākas ne sievietēm, ne vīriešiem un pat ne bērniem tikai tādēļ, ka viņi sievietes, vīrieši, vai bērni. Upura loma pienākas cilvēkiem, kas cietuši zaudējumu, un kam tā vajadzīga, lai šo zaudējumu ar drāmas trīsstūra (Upuris – Vajātājs – Glābējs) mehānisma palīdzību sadziedētu. Ja kāds piesavinās šo lomu ārpus zaudējuma dziedēšanas konteksta, tad viņš mēģina savtīgi izmantot citus cilvēkus un ievilkt tos drāmas trīsstūrī, kas ir vilinoši, tā ir liela vara, jo katrs no ievilktajiem jau grib būt labais Glābējs, tādēļ tādam var piestādīt sarakstu, kas jāizpilda, lai par tādu tiktu atzīts un netiktu ieskaitīts sliktajos Vajātājos. Ja kāds cilvēks, sieviete vai vīrietis, šādi rīkojas, viņš ir pelnījis sodu. Un ar katru reizi arvien bargāku. Viņš ir izjaucis robežu starp iedomāto un realitāti, starp objektīvo un subjektīvo un veido haosu, nevis izpratni. Ja tas notiek dzimumu attiecību jomā, tad viņš sēj naidu starp sievietēm un vīriešiem, viņš padziļina grūtības tiem saprasties, viņš jauc ģimenes un apgrūtina bērnu audzināšanu. Tas jau arī ir feminisma konstruktoru mērķis. Arī apskatāmā grāmata mudž no “pierādījumiem”, kā mātēm tiek darīts pāri. Apstulbinoši, kur tik nevar saskatīt neizdevīgumu, ierobežojumus un pāridarījumus, ko mātēm nodara visuvarenais un visuspēcīgais patriarhāts. Bet neviens nevar būt vainīgs tādēļ, ka ir vīrieties vai sieviete, Tēvs vai Māte. Vaina var būt tikai individuāla.
Aprakstot sievietes un mātes kā Upures, Jana Kukaine tās izmanto savu ideoloģisko mērķu sasniegšanai. Tāpat viņa izmanto vīriešus un tēvus, kuriem pieraksta sieviešu apspiešanu un ko tik vēl nē – kā kolektīvu vainu. Vai tā nav vardarbība pret sievietēm un vīriešiem? Vai tā nav tādas agresīvas ideoloģijas uzturēšana, kas traucē sievietēm saprasties ar vīriešiem un apdraud ģimenes un līdz ar to – bērnu tiesības izaugt ar abiem vecākiem?
Jau citēju autores pieminētos pretējos feministisko teoriju viedokļus par Tēva lomu, kas šo teoriju jūkli dara amorfu, tā sliecoties apstiprināt manu pieņēmumu, ka katrai feministei savs feminisms, tāpat kā slimniekiem ar vienu diagnozi slimība tomēr norit ar individuālām atšķirībām. Pretruna ir arī starp tā saukto liberālo feminismu (de Bovuāra), kas apšauba dzimumu atšķirības un diferences feminisms (Kerola Giligana), “kas izvēlējās akcentēt tradicionāli sievišķās vērtības un ar tām saistīto skatījumu uz pasauli. Sievietes vairs nepielīdzināja vīriešu paraugam, bet drīzāk tika uzsvērta abu dzimumu atšķirība.”
Tālākajā izklāstā autore mēģina kaut kā samierināt šos divus feminismus, bet tas izdodas tikai pasludinot sievietes par īpašākām nekā vīrieši. Tiek citēta filozofe Ieva Lapinska: “[..] lai sieviete būtu brīva, ar vienādām (proti, tādām pašām kā vīriešiem) tiesībām nepietiek, jo viņai vajadzīgas arī savas īpašās tiesības, kas garantētu pašnoteikšanās iespēju attiecībā uz savu ķermeni un reproduktīvajām spējām.” Tātad sieviete pieder tikai sev, nevis arī saviem dzimušajiem un nedzimušajiem bērniem, savai ģimenei un tautai. Viņai pret tiem nav nekādu pienākumu, tikai tiesības. Slimi, ko tur teikt. Turklāt nerealizējami, kas nodrošina mūžīgu Upura lomu…
Īpaši negribas iestigt tikai feministiskās ideoloģijas kritizēšanā, jo Janas Kukaines grāmatā ir arī labas lietas. Ļoti atzinīgi jāizturas pret izvirzīto jautājumu – ko sievietei pašai nozīmē viņas ķermenis un tā norises?, ja vien tas netiek sajūgts kopā ar Upura lomu, paziņojot, ka sieviete līdz šim par to nav varējusi aizdomāties, jo bijusi spiesta piederēt vīriešiem, sabiedrībai un bērniem. (Parasti jau tiek sajūgts, bet var mēģināt to ignorēt.)
Gan runājot par zīdītājas krūšu erogēno funkciju, gan par dzemdes cikla izjušanu, tiek pārkāpti daudzi tabu, par kuriem savulaik runāja arī Freids. Bet pārkāpt tabu šeit nozīmē sniegt izglītojošu informāciju – gan sievietēm, gan vīriešiem – kas īpaši svarīgi. Var piekrist, ka tā sabiedriskā kultūra, kura izveidojusies kā attieksme pret sievietes ķermeni, ir drīzāk mitoloģiska, nekā zināšanās balstīta. “Radīšanas noslēpumi pieder viņai. Vīrieši tos var tikai nozagt vai piesavināties (Eva Federe Kiteja)” – bet vīriešiem būtu jāuzzina šie noslēpumi, lai veidotu atbilstošāku attieksmi pret sievietēm. Un tie jāuzzina arī sievietēm – verbālā un apzinātā (vīrišķā) formā, jo viņām dabiski ir tos zināt neverbāli un neapzināti, simboliski un mitoloģiski. Šo situāciju var mainīt, bet – neiesaistot tur drāmas trīsstūri!
Tiek citētas dažas autores, kuras dalās ar savu zīdīšanas pieredzi kā spilgti seksuālu, piemērām: “Kāda bauda! Kad tu uzliec roku uz mana krūtsgala, es drebu, es tvīkstu. Šai sajūtai nav gala, nav skaidras kulminācijas. Tu sūc no mana krūtsgala, un es to jūtu klitorā un viscaur savā dvēselē. Kad gan vēl tu un es piedzīvosim tādu labsajūtu?” (Fīlisa Česlere). Par to, kā arī par grāmatā pieminēto “barošanas miglu” lasot, prasījās autores personīgais komentārs, jo viņa taču ir arī divu bērnu māte. Vai just erotisku baudu zīdīšanas laikā ir raksturīgi visām sievietēm, vai arī tas ir dīvains izņēmums? Un kā šī erotika ar bērnu ietekmē laulāto seksuālo dzīvi? Varbūt biežā vecāku attiecību izjukšana tieši laikā, kad bērns vēl mazs, ir saistīta ar šo zīdīšanas erotiku? Šie paliek kā grāmatā neaplūkoti un neieskicēti jautājumi, to vietā – ideoloģiski štampi. Un paliek neizlasīts un nesaprasts tas, ko esmu rakstījis es, nezin kam.
Runājot par to, kā sieviete, vīrietis un sabiedrība attiecas pret dzemdes ciklu, tiek pateikts daudz kas svarīgs, ieskaitot tā salīdzinājumu ar četriem gadalaikiem. Tiek runāts par tipiskām un prognozējamām sievietes noskaņojuma maiņām cikla laikā. Bet tās tiek saistītas ar patriarhālās sabiedrības tumsonīgi nosodošo attieksmi pret sievietes cikla izpausmēm, nevis ar objektīvo dzemdes autonomiju, tās tieksmi piepildīt savu funkciju un milzīgo ietekmi uz sievietes emocionālo, seksuālo un garīgo dzīvi. Un atkal ideoloģisks štamps, mēģinot mums iestāstīt, ka viss ir sociāli konstruēts, pat dzemdes “tukšums”: “PMS nav tikai sievietes ķermeņa īpatnība, bet gan lielākā vai mazākā mērā iemācīta psihosomatiska reakcija, kurā kondensējas sabiedrībā valdošā negatīvā attieksme gan pret pašām menstruācijām, gan sievietes ķermeņa funkcijām.”
Kukaine akcentē nevis seksualitāti un emocijas, bet pašas mēnešreizes, asiņošanu, pārmetot sabiedrībai par aizspriedumiem pret to un pieprasot atzinīgāku un taisnīgāku attieksmi pret mākslas darbiem, kuros parādīti iekrāsoti biksīšu ieliktnīši.
Neaizmirsīsim – menstruāciju asinis ir ķermeņa izdalījumi, vielu maiņas gala produkti, tāpat kā kā izkārnījumi, urīns, sviedri, strutas, puņķi, krēpas, asaras un sēra korķi ausīs. Nezinu, vai arī no šīm substancēm varētu cerēt izveidot mākslu, nevaru iedomāties. Izdalījumi, manuprāt, nav nekāda mākslas tēma, tie asociējas vienīgi ar netīrību un tās radītajām neērtībām, atšķirībā no menstruālā cikla “cilvēciskajiem” fenomeniem. Kaut kā vienpusīgi un ideoloģiski autorei sanācis runāt par šiem svarīgajiem un interesantajiem jautājumiem. Nav arī nekādu personisku refleksiju par pasaules izjūtu ovulācijas un PMS laikā, kas, manuprāt, ir vissvarīgākie sievišķie temati, par kuriem cilvēki būtu jāizglīto.
Runājot par feministisko audzināšanu, Jana Kukaine raksta: “[..] vēsture ir redzējusi daudz vairāk gadījumu, kad tēvi vai brāļi izvaro meitas, nekā – kad mātes dēlus”. Kā saprotams, šis apgalvojums nācis nevis no pētījumiem un statistikas, bet no autores intuīcijas un pasaulsizjūtas. Un arī no nezināšanas par zēnu seksuālajām robežām un to pārkāpšanas riskiem kaut vai tās pašas zīdīšanas erotikas rezultātā. Tas ir vēl viens grāmatā neaplūkots mātišķības aspekts, kam autore nav tikusi klāt. Šeit gan jāsaka – tas nebūtu viegli, jo vīriešiem tradicionāli ir nepieņemama un pretīga doma, ka viņi varētu apsūdzēt savas mātes sevis seksuālā izmantošanā. Tādēļ mātes tiek aizsargātas un šie jautājumi uzpeld gandrīz vienīgi psihoterapeitu un narkologu kabinetos. Mans viedoklis – vīriešu alkoholisma un narkomānijas etioloģija ļoti bieži ir saistīta ar seksuālo robežu pārkāpumiem agrā bērnībā, tāpat kā šīs pašas slimības sievietēm – ar seksuālu izmantošanu vairāk apzināmā vecumā.
Bija krietni jāpārdomā, kas ir tie iemesli, kādēļ jaunai un gudrai sievietei ir jāizveido vesela pašapmānu sistēma, atbalstot Rietumos radītās ideoloģiskās blēņas un cenšoties objektīvi kaitēt attiecībām starp sievietēm un vīriešiem savā dzimtenē. Kas liek uzlaizīt šos svešzemju spļaudekļus un rekomendēt to darīt arī citiem? Kas liek tērēt savu laiku un intelektu kaitniecībai pret savu tautu, nevis radošam darbam?
Man ir aizdomas, ka tā ir nabadzība, kurai objektīvi ir pakļauts katrs, kas studējis filozofiju un cerējis, ka šīs studijas ir nevis pašizaugsmei, bet ka ar to varēs arī maizi nopelnīt. Nabadzība liek visādus jocīgus kompromisus taisīt. Piemērām – uzzinot, ka par feminisma pētījumiem var dabūt kādus grantus, specializēt sevi šajā virzienā. Nu un ja jau ir ieguldīts darbs, tad velnam atdots mazais pirkstiņš, fonā skan glaimojošas uzslavas – atpakaļceļš nav tik viegls, var turpināt sevi mānīt tālāk…
Ir arī jādomā, kā mēs virzām savus talantīgākos jauniešus, kādas iespējas viņiem piedāvājam. Iespējams, Janai Kukainei nav bijis daudz iespēju atteikties no pārdošanās ļaunumam, lai gan – tādas ir vienmēr. Tomēr žēl – tiek izniekoti talanti, ieguldījumi izglītībā, jaunības degsme…
Šeit gribas nocitēt dažas domas no sākumā minētās P.K. de Oliveiras grāmatas: “[..] visspēcīgākais revolūcijas[5] dzinējspēks slēpjas cilvēcisko kaislību dinamismā, kad šīs kaislības tiek izlaistas no grožiem un pārtop metafiziskā naidā pret Dievu, tikumu un visu labo, bet īpaši pret hierarhijām un šķīstību. [..] Kaislības pašas par sevi šī jēdziena formālā izpratnē ir morāli neitrālas, bet tieši nesakārtotība dara tās ļaunas. Ja kaislības tiek sakārtotas, tās var vairot arī labo, jo lieliski pakļaujas gan cilvēka gribai gan saprātam. Cilvēka dvēselei ir dota iespēja noteikt, kādas varas to pārņems, jo Dievs pārvalda cilvēka saprātu, bet saprāts , savukārt, valda pār gribu un griba pār jūtīgumu. Tas uzliek mums par pienākumu tiekties pēc apskaidrotā, cēlā un augsti efektīvā kontrrevolūcijas[6] dzinējspēka.
[..] Neviens nevar uzveikt tautu, kas ir tikumīga un patiesi mīl Dievu.
[..] Laikmetīguma jēdziens revolucionāra skatījumā saistās ar visu, kas neiegrožo lepnību, tiekšanos pēc baudām, egalitārismu un liberālismu.
[..] Kontrrevolucionārs rēķinās ar to, ka pasaule vienmēr būs asaru ieleja un tikai koridors ceļā uz Debesīm, turpretī revolucionārs uzskata, ka progresam jāpārvērš zeme paradīzē, kura tad cilvēks dzīvos laimīgi un par mūžību nedomās.”
Ir dīvaini konstatēt, ka Janas Kukaines grāmatas izdošanu atbalstījis Kultūrkapitāla fonds, tātad Latvijas valsts budžets[7]. Tad tik tālu jau esam, ka kā valsts pārņemam to, ko kādreiz darīja bēdīgi slavenais Soross? Tātad ar manu naudu tiek atbalstīta feministiskas literatūras izdošana, kura orientēta nevis uz diskusiju, bet ideoloģisku diktātu? Interesanti, kā VKKF pamato naudas piešķīrumu šādam ģimeni un tautu šķeļošam “darbam”? Vai fondam ir pārliecība, ka nodokļu maksātāju vairākums atbalstītu šādu investīciju?
Runa ir par vērtībām, kuras atbalsta VKKF. Esmu tikai vienreiz lūdzis fonda atbalstu un tiku noraidīts. Tas bija lūgums atbalstīt grāmatas “Meita un Māte. Aspazija, jaunās nācijas dibinātāja” izdošanu, izdevu to pats, grāmata ir tautās. Vai ar to jāsaprot, ka Janas Kukaines grāmata vairāk par manējo pārstāv to kultūras vērtību slāni, kuras mūsu valstī būtu jālolo un jāizkopj? Jeb taisnība tiem, kas saka, ka arī Latvijā kultūra ir novērsusies no cilvēciskajām, ģimenes un nacionālajām vērtībām un apkalpo kosmopolītiskā kultūrmarksisma un liberālisma vajadzības? Ko par to saka Nacionālā apvienība, kuras pārziņā šobrīd ir Kultūras ministrija?
[1] Neputns, Rīga, 2016.
[2] Jana Kukaine raksta, ka sievietes saukt par meitenēm ir seksisms.
[3] Ģenētiķi pēdējā laikā ir atklājuši mehānismus, kā cilvēku dzīves apstākļi ietekmē tā ģenētisko aparātu. Tas palīdz veidot priekšstatu, kā psiholoģiskais un sociālais ilgākā laika periodā transformējas par bioloģiski determinēto.
[4] Vairāk par to – manā grāmatā “Bendes meitiņa un viņas tēvs”.
[5] Par revolūciju de Oliveira dēvē procesus, kas sākušies kā reformācija 500 gadus atpakaļ, turpinājušies kā Franču revolūcija 1793. gadā un tālāk savā trešajā posmā – krievu Oktobrī 1917. gadā. De Oliveira atsevišķi neizdala 1968. gada Studentu revolūcijas notikumus un Frankfurtes skolas nopelnus tās gatavošanā, bet citi autori – https://www.viestursrudzitis.lv/ta-ir-launa-skaudiba/ – to izdala kā Ceturto revolūciju. Uz Janas Kukaines darbu jālūkojas kā uz mazu posmiņu šajā revolūcijā, kas latviešu tautas likteņos izspēlējusies drausmīgu traģēdiju virpuļos. Bet Kukaine, šķiet, neasociē sevi ar komunisma ārprātu, viņa ir vēl ļoti jauna un nesaprot savu atbildību. Taču jaunību var pārmest gan franču, gan krievu (latviešu, ebreju) revolucionāriem. Bet vai jaunība ir attaisnojums noziegumiem?
[6] Kontrrevolūcija de Oliveiram ir tas, ko Kukaine sauc par patriarhātu un tā it kā šausmīgi pazemojošo varu pār sievietēm. Kontrrevolūcija ir kristīgās katoliskās baznīcas vērtībās, kas izkoptas gadsimtos ilgās garīgās studijās un praksēs. Būtībā šeit jārunā par mūžīgo cīņu starp matriarhālo un patriarhālo, kurā nevienam nav jāuzvar. Par to es rakstu savā grāmatā “Pie tēva”.
[7] Ir tik savādi, ka Janas Kukaines grāmatu šodien stutē valsts budžets, bet de Oliveiras darbs nav pat mūsu grāmatnīcās nopērkams – man to atsūtīja feisbuka draugi. Bet tas latviešu valodā ir izdots un nodrukāts Krakovā, priestera Pjotra Skargas vārdā nosauktā Kristīgās kultūras biedrībā, šajā, 2016. gadā. Vai nav dīvaina nevienlīdzība ideju cīņā?
Komentāri
Vispirms par Janu Kukaini. Decembra Rīgas Laikā bija “Daiļo māšu” recenzija Ilmāra Šlāpina par šo grāmatu un minēts, ka materiālu autore saklausījusies ar bērnu ratiņiem brauķājot pa Rīgas parkiem (vai parku, nezinu). Tas tā. Informācijai, kur viņa to visu ņēmusi. Bez tam, šī ir tā pati Jana Kukaine, kuras komentārs bija Rīgas Laikā pirms pāris mēnešiem. Viesturs par to jau izteicās FB, bet, šķiet, nepamanīja, ka tā ir tā pati sieviete.
Tagad varu atrast tikai saiti uz šī komentāra pārpublikāciju Delfos.
http://www.delfi.lv/news/comment/comment/jana-kukaine-rigas-laiks-vai-jus-esat-feministe-s.d?id=48122439
Katrā ziņā, es no šīs grāmatas neko īpašu negaidīju, jo man mēnesī ir laiks izlasīt apmēram 4-5 grāmatas un šo laiku es sadalu intelektuāliem gardumiem. Fona info nākas apkopot no raksteļiem, jo vienkārši nav iespējas padziļināti izpētīt visu.
Par Kukaini tādad, lasījusi neesmu, bet izteikšos. 😀
Man feminisms ir apnicis līdz kaklam. Taču es netaisos ar to mesties intelektuālos cīniņos (ja nu vienīgi kādā personīgā sarunā), jo uzskatu, ka daudz vairāk var dot mana dzīve saskaņā ar to, kam ticu (anti-feministiska), nekā visādas vāvuļošanas. Par to, ka daudzas feministes dzīvo iedomu pasaulē mani pamudināja domāt viens atgadījums iz dzīves. Kādreiz bija tāds raidījums TV3 “Tēta nedienas”. Pašmāju šovs par to, kā pārgurušās sievas, kurām vīrs neko nepalīdz mājās, aizbrauc uz nedēļu un atstāj vīru ar bērniem, lai tad viņš uzzina, kā ir un cik daudz mājās jāstrādā. Nu, principā klasiskās KKK sievietes (varbūt bet Kirche, bet nu Kinder un Kuche gan), kam vīrs strādā un pelna naudu, bet principā “neko nedara”, pat cīsiņu uzvārīt nemāk. Noskatījos kādas 4-5 sērijas. Un tur bija viens raidījums, kur galvenā varone bija feministe un dzimumu līdztiesības speciāliste (tā viņa raidījuma sākumā tika pieteikta). Viņa nosauc savu vārdu visai Latvijai šajā raidījumā (bet te to neteikšu) un žēlojas, ka vīrietis nepalīdz, bet tādās platformās kā facebook uzstājās par dzimumu līdztiesību, priecājās par progresīvo Zviedriju, kur nav vīriešu un sieviešu tualešu, lepojas,ar to, ka viņa nav precējusies ar savu bērnu tēvu. OK. Es to visu saprotu, bet sakiet lūdzu man – kāpēc tādā gadījumā nepieciešams vērsties pēc palīdzības pie raidījuma, lai pamudinātu vīrieti kaut ko darīt mājās? Kas tad tas par feminismu? Runāt runā, bet mājās jau tāpat visu berz un mazgā un ņifiga tev tas vecis bērna pamperus nemaina! Toties izplāties un izrunājies, ka nu tikai – ko nu tur tās pamperu mainītājas un kotlešu cepējas!
Es nezinu, vai mana doma ir skaidra, bet es centos. Fufelis tas feminisms ir . Protams, tas ir tikai viens gadījums, bet kas teicis, ka tādu nav vēl?
Kas attiecas uz rakstā apskatītajām tēmām, tad man šķiet tās tomēr ir vīriešu fantāzijas par zīdīšanu kā kaut ko TĀDU! Zīdīšana noteikti ir ērta (bērnam visur līdzi ir ēdiens vajadzīgajā temperatūrā, vajadzīgajā daudzumā, nav jāmazgā trauki, nav jāsilda, pieliec viņu pie krūts un miers, pie kam – bez maksas!) taču nekādas fiziskas baudas tur nav, jo tā krūtīm ir milzīga slodze (ja bērns kļūdas pēc badā izdara pirmo zīdienu ne pie krūtsgala, bet kaut kur citur, paliek zilums un no sāpēm gaisā var uzlēkt, kāda tur vēl bauda?!). Kam tad domāti tās silikona krūšu uzlikas, ja ne mammām ar asiņojošām krūtīm pirmajās zīdīšanas nedēļās?! Ja vien sieviete nav mazohiste, nekas tāds patikt nevar. Protams, ja pareizi prot zīdīt, tad var arī iztikt bez visādiem uzgaļiem un ātri pielāgoties, bet krūtis ir uztūkušas, ja tām cieši piespiežas, tās sāp, nu kas tur par baudu? Manuprāt, zīdīšana ir ērta un tā kalpo par psiholoģisku nabassaiti, jo tikai tad, kad bērns ir atšķirts no krūts, tu no viņa tā īsti atvadies, jo pēc dzemdībām jau vēl nav tās atdalīšanās (ne mātei, ne bērnam). Man šķiet, ja sievietei tik šausmīgi patīk zīdīt bērnu un tik kolosāli viņa jūtas ar to bēbi, tad kaut kas nav kārtībā viņas attiecībās ar vīru.
Un par tām mēnešreizēm… Eh, te tās feministes ir tādas pašas kā vīrieši, bet te viņas nav tādas pašas kā vīrieši. Te dzimums ir sociāls konstrukts, bet mēnešreizes tomēr laikam nav sociāls konstruksts. Ja dzimst daudz bērnu, tad mēnešreizes ir ļoti reti, jo katrs bērns uztaisa apmēram pauzi vismaz pusotra gada garumā un ja nākamais jau ir ieplānots, tad tur tik daži cikli vien sanāk, lai paspēj saprast – oi, es šito atkal negribu!
Nu tā, ne sākuma, ne beigu. Nesanāk man vairs smuki, pa punktiņiem rakstīt.
P.S Kukaine vēl būtu varējusi uzrakstīt, ka mēnešreizes arī ir psihosomātiska reakcija. Tās mums ir iemācītas. 😀
Viens gan. Dažādu kreņķu un veselības problēmu dēļ man visai jaunos gados ilgstoši nebija mēnešreižu (točna psihosomatisku iemeslu dēļ, ar fizioloģiskiem papildinājumiem), un es jutu milzīgas skumjas šajā periodā. Es nejutos kā pilnvērtīga sieviete. Un jocīgi – šo skumju nav, ja amenorejas, khe-khe, es arī vienu gudru vārdu zinu, iemesls ir grūtniecība un zīdīšana.
Par “amenoreju”:
– pirmā bērna gaidībās skumju nebija, bija tikai milzīga apņemšanās iespēt visu, kas mazulim nepieciešams, lai ko tas man prasītu.
– otrā mazuļa gaidībās (un pēc tam) – skumjas, bēdas, puņķi un asaras, totāla bezcerība, bezspēcība, pat neslēpts naids pret bērnu…
Kam nav pieejams Korreas de Oliveiras tulkojums latviski, to var bez maksas izlasīt kā pdf failu angliski
http://www.pliniocorreadeoliveira.info/UK_RCR.pdf
Paldies, Gladiola, par Oliveiras linku. Piekrītu par krūts barošanas “priekiem”, un to, ka tur milzīga nozīme attiecībām ar vīru, ir nācies salīdzināt, un savu pieredzi tulkoju ļoti līdzīgi tevis aprakstītajam. Par feminismu gan radikālo, gan parka līmeņa kā Kukaines gadījumā tikai jau kuro reizi nobrīnos, vai viņas neredz, ko nodara bērniem, kā pasaules modeli piedāvājot tikai šauras prokrusta gultas izmēram atbilstoši apcirptu stumbenīti.
Tagad arī latviski https://www.pliniocorreadeoliveira.info/Revol%C5%ABcija%20un%20kontrrevol%C5%ABcija_letao.pdf
Pavisam draudzīgi sakot, nabaga, nabaga Lācis ar zāģu skaidām galvā, Tāds, kam pavisam tuvas ir “Vēlmes tikt ievērotai, šokēt ar sevi, diezgan sievišķīgi, ja kas”. Kas pats ir žultaina aizkāruma pilns un apbrīnojamā kārtā nemaz nejūt un neapzinās, kā izskatās no malas. Gandrīz vai žēl, ka bija jālasa šie bezjēdzīgie izdalījumi, kurus noteikti nevajadzēja glorificēt blogā un fb. Kā psihoterapeits var kļūt par politiķi un apkarot daļu savu potenciālo klientu? Ja vēl pirms laika šķita, ka šīs īpatnās provokācijas ir ar kādu palīdzīgu domu, tad tagad siltā Rudzīša daļa acīmredzami iet mazumā. Varbūt ir vēl kāda attapšanās iespēja? To arī novēlu Ziemassvētkos.
Turpinu publicēt citātus, kas man palīdz labāk saprast, par ko Rudzītis runā:
” Manas meitas ir pa īstam daiļas mātes, es viņas mīlu, ar viņām lepojos un nevaru iedomāties, ka viņas spētu rakstīt tādas blēņas kā Kukaine.”
Lasiet – esmu pārāks, man ir pareizi audzināti bērni, atšķirībā no nabaga, nabaga Kukaines, kas pati ir slima un arī savus bērnus, protams, samocīs.
“man kaut kā gribas arī tām, ne tikai savām meitām palīdzēt.”
Glābējs ir nācis, pestīt mūs sācis.. priecājies draudze!
“Meitene izliekas, ka ietekmēties vajag tikai no sev līdzīgiem. ”
Puisīt, paskaties, kas Tavā blogā par grāmtiņām tiek slavinātas, un no kā Tu pats ietekmējies.
“Un paliek neizlasīts un nesaprasts tas, ko esmu rakstījis es, nezin kam.”
Kāpēc mani nepamana, kāpēc mani neatzīst, kāpēc Kukaine neiesaistās ar mani auglīgās gara rotaļās?
“nabadzība, kurai objektīvi ir pakļauts katrs, kas studējis filozofiju un cerējis, ka šīs studijas ir nevis pašizaugsmei, bet ka ar to varēs arī maizi nopelnīt.”
Rudzītis pārzin Kukaines cerības, sapņus un fantāzijas, viņš zin, kālab nabaga māte-meitene nonākusi uz prostitūcijas ceļa.
“Esmu tikai vienreiz lūdzis fonda atbalstu un tiku noraidīts.”
Skaudība un upura loma pa šķirbām spiežas uz āru.
“Vai fondam ir pārliecība, ka nodokļu maksātāju vairākums atbalstītu šādu investīciju?” Līdzsvaram – autora balsij pretī lieku savējo. Es atbalstu šo investīciju. Par vairākumu mēs nekad neko neuzzināsim, jo vairākums lasa ziņas tīmeklī un tas arī viss, ko lasa.
Raksta autoram protams ir tiesības justies pārākam par jebkuru, lēnām
novecojošu, bezbērnu feministi. Stāsts par viņa mazbērnu skaitu
raisa cieņu. Protams jā, par nodokļu maksātāju naudu nav jāizdod
feminismu atbalstošas grāmateles. Šī mācība pie mums ieviesās, nu
jau vairāk kā pirms 100 gadiem, un lēnām iznīcina Latvijas tautu
kā vēzis.
Nav labi, kad runājam par pasaulē esošām problēmām, pārnest secinājumus pa tiešo uz Latviju. Ir atšķirības. Un ja gribam vismaz DZĪVOT neatkarīgi, tad jāsāk ar konkrētību tajā, kas uz mums attiecas un kas neattiecas, citādi drīz tiksim kausimies arī svešos karos un svešās cīņās.
Feminisms Latviešu tautā vēl neko neiznīcina, bet ideoloģijas tiek pludinātas un nespēdami nošķirt savas problēmas, no problēmām citur pasaulē mēs Latvijai izdaram lāča pakalpojumu.
Kā lasu teodoru, tā atkal gribas teikt: nu vai tad tiešām ir tā, ka sievietēm ir tik milzīga vara un vīrieši tur neko nav varējuši padarīt, bet ir ļoti gribējuši? Ja pašiem dzīvi nevajag un gribas tikai inerti gulēt, tad labi, ka ir feministes ko vainot, lai varētu tāpat netraucēti inerti arī turpināt gulēt ik pa brīdim tikai ko pārspļaujot pār lūpu imitējot darbību un ieinteresētību, kuras reāli nav.
Ideologi strādā un straumei līdzi iet kā sievietes tā vīrieši. Teikt, ka tikai feministes, ir pateikt neko.
Precizējums, tikai skaidrībai: ja ar “jebkuru, lēnām
novecojošu, bezbērnu feministi” domāta Jana Kukaine, tad viņai ir divi bērni :). Kas attiecas uz “lēnām novecojošu”, to lēnām darām mēs visi. Arī Jūs, Teodor, nekļūstat jaunāks (un spermas kvalitāte, tieši tāpat kā olšūnu kvalitāte, ar gadiem pasliktinās). Un tāpat arī Rudzītis kļūst vecāks. Lēnām, protams. Droši vien Jums patīk domāt, ka vīrieši noveco lēnāk un skaistāk par sievietēm, īpaši, protams, feministēm, taču tādā gadījumā neatbildēts paliek jautājums, kādēļ viņi pārsvarā mirst agrāk…
Patīkami lasīt, ka grāmatas autorei bērni ir. Risinot augošo bērnu
problēmas, viņai ir lielas cerības no ideoloģiskā dulluma
izārstēties. Protams vīrieši, kuriem daba likusi dzīvot ilgāk par
sievietēm, nodzeras un mirst būtisku vecumu nesasnieguši.
Varbūt Jūs sievietes, ziniet kāpēc? Kas attiecas uz lēnām novecojošām
feministēm, tad nav normāli, ka pilngadību sasniegusi meitene
domā par visu ko, tikai nekā tikt pie vīra un bērniem.
Teodor, būdama sieviete, es tiešām nemāku pateikt, kāpēc vīrieši, pēc Jūsu domām, nodzeras un mirst “būtisku vecumu nesasnieguši”, vēl jo mazāk, – kādēļ uzskatāt, ka bioloģiski vīrieši ieprogrammēti dzīvot ilgāk par sievietēm. Turklāt vīrieši mēdz mirt, “būtisku vecumu nesasnieguši”, arī pārgalvīgi braucot ar mašīnām/močiem, lecot uz galvas nezināmos ūdeņos un tamlīdzīgi, turklāt nereti – vispār bez sieviešu tiešas klātbūtnes 🙁 . Varbūt pastāstiet man, kādēļ tā? Jo manā tiešajā apkārtnē laikam ir īpaši izturīgi eksemplāri gadījušies 🙂
Kaut gan, nopietni runājot, – no manu vecāku paaudzes: tēva brālis nomira, kad viņam vēl nebija ne 50 – visu mūžu visādos veidos riskēja, mēreni dzēra, pīpēja un mazliet cietumā pasēdēja. Tēvam šobrīd jau gandrīz 80, un – tpū, tpū, tpū! – ceru, ka vismaz šo apaļo ciparu sasniegs. Vienā ģimenē auguši, vienlīdz (ne)pieskatīti, vienā pilsētā visu mūžu nodzīvojuši, gandrīz vai vienā profesijā strādājuši, abi precējušies un ar sievām vienlīdz daudz ķīvējušies… Kāpēc tāda atšķirība?
Lindai! Starp simtgadniekiem vairākums ir vīrieši. Jūsu rakstītajam var
tikai piekrist. Kāpēc vīriešiem tik ļoti nepatīk dzīvot, nudien grūti izskaidrot.
Kapēc? Mana vecmamma teiktu, ka no “cita kuģa”.
http://apollo.tvnet.lv/zinas/policija-aizturejusi-virieti-kurs-bez-jebkada-iemesla-berlines-metro-nogruda-sievieti-pa-kapnem/781231
Es domāju, ka tā sieviete Berlīnē bija nepiedienīgi apģērbusies un bija pelnījusi spērienu pa pakaļu. Tā teikt, lai atjēdzas. Vai ne, Viestur?
Tas ir stāsts par to, kas notiek ar valsti, kuras kanclere u.c. amatpersonas, citējot Rudzīti: ” ir sievietes, kuras dod priekšroku mērkaķim, nevis zooparka direktoram.”
Labi atbāzi tai Ķelnes stacijai.
man nav ko piebilst. Manuprāt ļoti labs raksts.
Es nesaprotu, ko cīnīšanās pret vīriešu tiesībām dod tiem, kas to dara. Protams, ka vīriešiem arī ir tiesības – paust sevi vīrišķīgā veidā un attīstīt vīrišķību līdz pilnībai. Vai tad kaut kas cits ir sieviešu interesēs?
Vai ir kas cer uz pasauli, kur no vīrieša eksistēt drīkstēs tikai sperma? KĀPĒC? Un kā ar Dievu? Kā ar pieaugšanu? Vai tiešām var dzīvot ilūzijā, ka izdosies apiet pienākumu augt? Izvelciet taču galvu no smiltīm…
Mums ir vienreizēja iespēja – tikt uz nākamo līmeni. Kāpēc lai kādam gribētos atkrist atpakaļ viduslaikos un iet tai pašā klasē vēlreiz tikai šoreiz jau smagākā formā, ja “pa labam” nepielec… :/. Acu aizvēršana uz Dievu nepadara Viņu neesošu.
vienīgi, man šķiet, vairāk ir jāstrādā pie nākamā līmeņa vīzijas, jo ja tās nebūs… tad iespējama tikai turpināšana mīcīties pa to, kas jau pazīstams, bet tur mēs jau esam bijuši. Tas tiešām jau ir noiets etaps. Tāpēc vairāk par kaušanos ar feministēm mani interesē, kā izskatās nākamais līmenis, lai tie, kas ir gatavi, var turp pāriet.
Un kas sev izvēlas citu likteni, paši lai par sevi atbild.
Domāju nākamais līmenis sniegs arī perspektīvu kā pārdzīvot tuvojošos jucekli ar iespējami mazākiem zaudējumiem…
un mums jau savas vīzijas par nākamo soli nav, tāpēc no vienas puses nav arī ko brīnīties, ja kursu nosaka tie, kam viņas ir visādos citos virzienos. Nevajag arī no patriarhāta iztaisīt elku. Tas ir tikai attīstības posms ceļā uz Dievu, nevis galamērķis. Cita lieta, ka jārēķinās ar to, ka nākamais līmenis attīstībā pieejams tikai tiem, kas arī patriarhātu sevī ir integrējuši. Nav iespējams tikt pie nākamā līmeņa šo soli apejot.
Loti labi uzrakstits, un par lietu. Man skiet Jurim Rubenim vina gramata briniskiga veida ir izdevies ieskicet so nakotnes viziju. Bet pagaidam domaju, ka ir japaiet vairakiem gadsimtiem, lai mes sasniegtu so garigo nakotni. Augt ir sapigi, no ta mes visvairak censamies izvairities. Vieglak ar moci nosisties vai nodzerties neka augt.
Re, kur intervija ar ekofeministi. Ne smieties, ne raudāt.
http://www.punctummagazine.lv/2016/12/19/sievietes-dzivnieki-un-citi-noderigi-kermeni/
Grāmatu par daiļajām mātēm pašķirstīju, nenopirku.
Negribējās lasīt.
Draudzene teica, ka iedevusi autorei arī manu tekstu no viņas mākslas darba par māksliniecēm, kurām piedzimuši bērni.
Nebija, jo esot pārāk personiski, lai publicētu. Ka tas kaut ko pasakot- ka nevarot sabiedrībā brīvi runāt, vai kaut kā tamlīdzīgi. Nosmīnēju. Visticamāk iemesls bija mana pārlieku uzmanīgā draudzene, kas sajutās atbildīga pret viņai uzticēto materiālu.
Tur rakstīju, cik grūti nebūt māksliniecei, jo enerģija aiziet bērniem. Man toreiz teica, ka es mirstot kā māksliniece, bet es nodomāju, ka tas nav neatgriezeniski, atšķirībā no miršanas kā iespējamai mammai. Laika tam nav daudz. Un vēl, ka tomēr vajag rosīties, lai, kad bērni izaug lieli, nesajustos kā beigta zivs, kā lašu māte, kuru apēduši pašas bērni.
Šitā rakstīju pirms kādiem 5 gadiem. Kaut kā līdzīgi domāju arī tagad, kaut sajūta, ka toreiz biju feministiskāk noskaņota. Laikam cita izpratne tagad. Bērni noēd sievietes daļu, kas ir lieka, lai ietu tālāk. Man vairs nav sāpīguma, ka es varētu būt kā lašu māte. Drīzāk prieks. Tā es, kuru atdevu un atdodu bērniem man ir augsne.
Par krūts zīdīšanu. Man tā bija bauda. Bet citāda, tīra, gaiša. To var saukt par seksuālu, bet to tā nesauc, jo neienāk prātā. Es toreiz pat brīnījos, cik atšķirīgas sajūtas, kad krūtsgalam pieplok bērna vai vīrieša mute. Par vīrieša pieskārienu ir atļauja domāt kā par seksuālu. Barojot bērnu jutos kā madonna, kā svētā. Protams, kad bija sadzijuši asiņainie krūtsgali. Tikmēr varēju baudīt mocekles tīksmi un skaitīt “dodot gūtais neatņemams”!
Kaut ko labu gribas uzrakstīt par daiļajiem tētiem. Nebeidzu apbrīnot viņu izturību!
Man patīk, ka man ir vīrs.
Bez sava vīra es nebūtu māte, ne daiļa, ne nedaiļa. Un bez manis viņš nebūtu tētis. Drausmīgi vienkārši. Ja ir bērni.
1% dieva dota talanta un 99% darba!
” “feminisma” kombinācija ar “mātes” un “daiļuma” man nezināmajiem sakariem”
Es atkal nesaprotu, kā var saistīt feminismu tik šauri tikai ar nedzemdējošām (un neglītām?) sievietēm? Manuprāt, jebkura izglītota sieviete ir feministe. Un domājošs (godīgs un sievieti ciemošs) vīrietis – fminists
Man ir trīs bērni, esmu jau pusmūžā un visus bērnus (man abu dzimumu bērni) audzinu tā, lai saprot, ka katra cilvēka dzīvē, neatkarīgi no dzimuma ir tā daļa, kas attiecas uz personīgo dzīvi un tā, kas attiecas uz profesionālo, uz vietu sabiedrībā. Un gatava darīt visu, lai abiem dzimumu ārstāviem būtu omulīgi pastāvēt.
p.s. par daiļumu vispār klusēju. Man, kā heteroseksuālai sievietei daiļi šķiet vīrieši.
Ja Jūs, Daudzbērnu māte – feministe, ielūkotos Lāsmas saitē uz interviju ar ekofeministi, tad redzētu, ka nedzemdējušām, vecām feministēm ir sava specifika. Katrā ziņā ar feminismu var saprast diezgan dažādas lietas. Varbūt tur tā sāls. Katrā ziņā, es nevaru parakstīties zem tāda feminisma, kas apgalvo, ka starp sievieti un govi vai cūku nav nekādas starpības, ka mēs visi esam dzīvnieki. Ja vēl tādu feminismu, kur sieviete cenšas iekarot vietu it kā vīriešu pasaulē es varu saprast, bet ne atbalstīt, jo man nekāda vieta nekur nav jāiekaro un es neredzu, ka tā būtu vīriešu pasaule, tad tādu feminismu, kas cilvēku vienādo ar dzīvnieku es pat saprast nevaru.
Tikai citāti no nabaga piesmietā upura vaimanām:
“Praktiski visas it kā asās tēmas, par kurām runā Jana Kukaine, pirms tam esmu aplūkojis arī es, un daudz dziļāk.”
“Un paliek neizlasīts un nesaprasts tas, ko esmu rakstījis es, nezin kam.”
“Ir dīvaini konstatēt, ka Janas Kukaines grāmatas izdošanu atbalstījis “Kultūrkapitāla fonds, tātad Latvijas valsts budžets. Tad tik tālu jau esam, ka kā valsts pārņemam to, ko kādreiz darīja bēdīgi slavenais Soross?”
“Runa ir par vērtībām, kuras atbalsta VKKF. Esmu tikai vienreiz lūdzis fonda atbalstu un tiku noraidīts. Tas bija lūgums atbalstīt grāmatas “Meita un Māte. Aspazija, jaunās nācijas dibinātāja” izdošanu, izdevu to pats, grāmata ir tautās. Vai ar to jāsaprot, ka Janas Kukaines grāmata vairāk par manējo pārstāv to kultūras vērtību slāni, kuras mūsu valstī būtu jālolo un jāizkopj?”
Vai kādam vēl šaubas par to, kas tik dziļi ievainojis vecā zēna (ja saukt pilngadīgas sievietes par meitenēm nav seksisms, tad arī novecojušus vīrieškārtas psiholoģijas autodidaktus drīkst saukāt par puišeļiem) trauslo psihi? Protams, tas, ka jaunai un perspektīvai zinātniecei ir iedota nauda, bet viņam – nē. Jebšu pēc Rudzīša domām – pasaulē ir vienvienīga patiesība, un tikai viņš ir tās pravietis; ja grāmatās ir rakstīts tas pats, kas Rudzīša pravietojumos, tās ir liekas, ja tajās rakstīts kas cits – tās ir pret Vienīgo Patiesību un būtu sadedzināmas. Kur mēs to visu jau esam dzirdējuši?
Un kāpēc to, ko paša prāts par plānu saprast, jāsauc par “kaitīgajiem Rietumu ideoloģijas spļaudekļiem”? Starp citu arī šādu apzīmējumu mēs – vecākā paaudze – kaut kur jau esam dzirdējuši…
Viestur, Jūs esat akdēmiski neizglītots idiots 🙂
Pal dies Viestur, mums ir tragjeedija ar akadeemiski izgliitotajiem!!!!
— “menstruāciju asinis ir ķermeņa izdalījumi, vielu maiņas gala produkti” – vielu maiņas? varbūt atzīsim, ka atšķirībā no sviedriem un puņķiem tos izdala tikai sievietes reproduktīvajā vecumā. lai taptu par Rudzīša sludināto “dzemdi”, ir arī šādi asiņaini izdalījumi. ar izkārnījumiem to salīdzināt var tikai pautus durvīs ievēris cilvēks 😀
Neesi rupja, asinis tieshaam ir vielmainjas produkts un shining gadiiijumaa smirdiigs
sieviete ir kā glezna,vīrietis kā rāmis.Rāmis neapsiež,rāmis ierāmē!
Gana šerpi. Glezna ir vērtība arī nez rāmja, kurpretī rāmis bez gleznas stāv noliktavā un gatavojas darbam vai sapelē
sieviete ir kā lidmašīna ,vīrietis ir kā pilots,tikai kopā tie var lidot.
tauta jau runā, ka sieviete ir pilots, jo groza to vīrieti, kur vajaga. Tā ka jūsu versijā lidmašīna būs tas vīrietis :D. Folklorā sievietes arī zināmas kā labas lidotājas
Bieži dzirdēts ir pieņēmums, ka impērijas sabrūk tad, kad iestājas bads. Cilvēki noārda kopā uzcelto, jo ilgstoši nevar pabarot bērnus. Otrs populārs pieņēmums ir tāds, ka sabiedrības struktūras un likumi salūzt tad, kad kritisku ietekmi iegūst svešas kultūras pārstāvji, kuriem vietējā kultūra nav patiesi tuva, un daudz mazāk ir ieguldīts pastāvošajā kartībā.
Latvieši uzcelto un padarīto vēl nav spējuši padarīt par spēcīgu un stabilu vērtību/rīku/stāstu. Vai katrā ziņā upura stāsts ir ļoti izplatīts, arī dramatiskās patriotisma izpausmēs.
Šī raksta kontekstā domāju nez vai “bads” var būt arī emocionāls – kritisks daudzus nelaimīgu, emocionāli novārdzinātu cilvēku, kas vairs nespēj dod saviem tuvākajiem?
Un vai bīstamā “svešā kultūra”, kur neciena to, kas ir uzcelts, var būt paši pilsoņi?
Līdz ar to, vai balansējošā korekcija mūsdienu apjukumam var nebūt asiņaini un traģiski?
var.
Bet atbilde būs nedaudz pārsteidzoša, taču absolūti loģiska. Un ir laiks par to sākt runāt.
Un latvieši visu līdz šim ir ĻOTI labi darījuši un padarījuši. Pat ĻOTI. Bet pats pēdējais posms nav veikts, lai Dievs mums varētu uzsist pa plecu. Mums liekas, ka izdarīts viss, jo esam pārguruši un izdarījuši visu, kas prasa spēkus, bet pats galvenais (kas spēkus nemaz pat neprasa…) vēl nav – finiša taisnei neesam pārkāpuši. Esam apstājušies tieši pie. Un šī pēdējā posma veikšanai prasās pēc atbildes no tālākas perspektīvas un sirds inteliģences. Un drosmes noticēt, ka var būt tik skaisti….
Citādi nesanāks.
Un tāpēc, ka neesam šo atbildi atraduši, jūtamies pazaudējušies un vēl ļaunāk – sākam izdarīt aplamus secinājumus, ka nekas nav padarīts, ka neesam tā kā citi…
Ja mēs šo pēdējo atbildi neatradīsim, tad viss paveiktais un visas līdzšinēji ieguldītās pūles būs vējā…
Kādam būs jāsāk visu no sākuma – mēs savu lielo iespēju būsim “izgāzuši”
Bendes meitiņā Rudzītis proponēja, ka daudz bērnu dzimst disfunkcionālās ģimenēs, tādējādi it kā manifestējot šo ģimeņu problēmas. Pēc šitādiem apgalvojumiem nu gan nevajadzētu lielīties ar savu meitu daudzajiem bērniem.
Kā raksta pati autore: “Grāmatā esmu ceļojusi pa sievietes ķermeni, īpašu uzmanību veltot mātišķības iezīmētām teritorijām. Seksualitāte, menstruācijas, grūtniecība, dzemdības, laktācija ir dažas no tēmām, kuras esmu šķetinājusi, mēģinot nolobīt aizspriedumus, mītu uzslāņojumus un romantiskus izskaistinājumus. Atsedzot mātišķības ideoloģijas formas, esmu meklējusi nevis iedomāto vai leģitīmo, bet reālo mātišķības pieredzi, lai cik daudzpusīga un pretrunīga tā būtu. … Daiļajās mātēs es oponēju klasiskās Rietumu filozofijas subjekta koncepcijai, kas par cilvēka “es” runā galvenokārt kā par kaut ko garīgu un nemateriālu. Esmu pārliecināta, ka ķermeņa pieredze ir neatņemama subjektivitātes daļa, tāpēc mātišķību skatu kā ne tikai garīgu, bet arī ķermenisku praksi,” uzsver autore.
…
Mākslas kritiķe, feministe Jana Kukaine grāmatā pēta to, kā mūsdienu sabiedrībā tiek konstruēts mātišķības un sievietes jēdziens. Darba instrumenti – feministiskā teorija un mūsdienu (galvenokārt Latvijas) laikmetīgā māksla, kas savā māksliniecisko pētījumu lokā ietver ar mātišķību saistītus jautājumus.
…
Jana Kukaine ir mākslas kritiķe, feministe, māte un sieva. Studējusi filozofiju Latvijas Universitātē un kultūras teoriju Māstrihtā. Raksta par laikmetīgo mākslu.
…
>>> Tas arī visu izskaidro. Mūsdienu sabiedrība ir liberāla un multikulturāla, katram jāatrod sava niša un jāiemācās sevi izdevīgi pārdot. Un šai nolūkā var kombinēt un miksēt visādus jēdzienus, daudz neiedziļinoties – jo vairāk negaidītu, pārsteidzošu (pat “šokējošu”) miksējumu, jo kreatīvāks skaitās autors. Vai tad nav tā, ka t.s. kreativitāte ir postmodernās pasaules pašattaisnojošs fundaments – citu darbu (kuri tradicionāli skaitījušies kā īsti, vajadzīgi, dzīvību un drošību nodrošinoši) ir grūti pieejami, to skaits visu laiku samazinās, bet kaut kas taču jaunajiem, ambiciozajiem un (kā skaitās) “labi izglītotajiem” šai pasaulē jādara… Man arī savā laikā tika atteikts sabiedriskais finansējums (Sorosa fonda), tas projekts (kurš likās un vēl tagad liekas ļoti vērtīgs) palika nerealizēts (jo toreiz 90.-os gados nekādas naudas nebija vispār), bet es vienkārši atradu citu dzīves jēgu. Un priecājos, ka nekādiem sorosiem neko neesmu parādā (un lai viņš padomā, vai nav parādā man… jo, ja izrādīsies, ka ir, tad būs liela jautrība!!!)
Kas ir Kontrevolūcija ?
Viestur, pirms raksti, ludzu nomierinies, citadi ir praktiski neiespejami izlobit kadu atzinu. Shis nu vairs patiesi nebija baudams, viena vieniga negacija. Starp citu, to pamanu aizvien biezhak tavas pedejas publikacijas 🙁
OH, Mans Dievs, es tikai gribu teikt pateicību Mr Tom, kas tikai palīdz man ar aizdevumu € 150 000, lai sāktu labu uzņēmējdarbību tagad esmu tik laimīgs tagad, ja jums ir nepieciešama jebkura aizdevuma laipni e-pasts: (tombradinvestment@gmail.com )
Neticami, bet patiesais Dievs vienmēr ir lielisks. Pēc tam, kad banka vairākkārt noraidīja manu lūgumu, es saņēmu aizdevumu, pateicoties šai ļoti godīgajai sievai, Lombardi kundzei. Lai iegūtu vairāk informācijas, lūdzu, sazinieties ar viņu pa e-pastu: lombardiangelina6@gmail.com. tas piedāvā aizdevumus no 3000 eiro līdz 3,000,000 eiro, lai ikviens, kas to varētu atmaksāt ar procentiem par 2%, neapšauba šo ziņojumu. Tā ir ideāla realitāte. Izplatiet vārdu saviem mīļajiem, kuriem tā ir nepieciešama.
Dievs tevi svētī.
Vai jums ir nepieciešama finansiāla palīdzība?? Nemeklējiet tālāk, jo mēs esam šeit, lai visas jūsu finansiālās problēmas kļūtu par pagātni. Mēs piedāvājam aizdevumus uzņēmumiem un privātpersonām, kurām nepieciešama finansiāla palīdzība, kuriem ir slikta kredītvēsture vai kuriem ir vajadzīga nauda, lai samaksātu rēķinus vai ieguldītu uzņēmējdarbībā.
Piesakieties visu veidu aizdevumiem tagad un nodrošiniet tos uzreiz!
* Termiņa aizdevuma summa svārstās no USD 1 000,00 līdz maksimāli USD 10 000 000,00 * Procentu likme ir 2% * Izvēlieties no 1 līdz 30 atmaksas gadiem. * Izvēlieties ikmēneša un gada atmaksas plānu. * Aizdevuma elastības nosacījumi.
Lai uzzinātu visus šos un citus plānus, sazinieties ar mums. Saziņas e-pasts: tomcookusafirmads@gmail.com